Pauline Lensvelt:  'Je ziet ook in onze branche dat de duurzaamheid een toenemende rol speelt'
Pauline Lensvelt: 'Je ziet ook in onze branche dat de duurzaamheid een toenemende rol speelt' Foto: Uitgeverij de Bode

Aan de keukentafel met Pauline van Canoof: ‘Proefondervindelijk ondernemen’

Door: Hans van Oijen Economie

Ondernemers zijn vaak dag en nacht bezig met hun onderneming. Maar wat drijft hen? Wat is hun motivatie? En waar liggen zij ‘s nachts van wakker? In ‘Aan de keukentafel met...’ gaan we met hen in gesprek en gaan we op zoek naar het bijzondere verhaal dat zij te vertellen hebben. Deze week: Pauline Lensvelt, eigenaresse van Canoof.

Waar staat Canoof voor en hoe ben je met dit bedrijf gestart? 
“Canoof staat voor ‘Classics are Never out of Fashion” of te wel in gewoon Nederlands “klassiekers blijven altijd in de mode’. Dan heb je meteen de kern te pakken. Wij verkopen met name beurs -en showroommodellen van high end designmeubelen. Je moet dan dus niet denken aan standaard meubilair uit de IKEA, maar écht mooie design items en klassiekers van gerenommeerde merken. Ik koop alles bij vaste leveranciers, maar ook dingen die anders op mijn weg komen: onlangs zelfs een hele partij Rietveld meubilair uit het Van Gogh Museum in Amsterdam”.

“Ik was niet zo’n studiebol, maar heb toch het traject MAVO, HAVO, VWO en een Universitaire opleiding bedrijfskunde afgerond. Daar ben ik best trots op, zeker omdat ik toch wat dyslectisch ben en het daardoor een extra moeilijke weg was. Dat heeft me zelfvertrouwen gegeven. Mijn vader is een bekende naam als het gaat om projectinrichting. Op een gegeven moment had hij meubelen over en hij vroeg mij om die te gaan verkopen. Dat begon gewoon via Marktplaats en vervolgens heb ik een eigen site laten maken. Zo is het bedrijf gegroeid en we doen dit nu met een team van vier mensen”.

Veel gehad aan je opleiding bedrijfskunde?
“Haha, zeg maar eigenlijk niets. Ik ben geen ondernemer die met een strak omlijnd plan werkt maar ik kijk gewoon wat er in de praktijk werkt en wat niet werkt. Noem het maar proefondervindelijk ondernemen. Eigenlijk ben ik daarin best wel risicomijdend. Ik zal niet roekeloos grote partijen kopen met het gevaar daar mee te blijven zitten. Dat heeft ook wel eens nadelen: ik heb wel eens van een bepaalde partij slechts een paar items gekocht, die vervolgens als warme broodjes over de toonbank gingen. Toen ik meer wilde bestellen waren ze weg. Maar ja, dat hoort erbij”.

Geen opvolger van je vader?
“Nee, hoewel ik regelmatig hoor dat ik daar een geschikte persoon voor zou zijn. Maar dat zie ik echt niet gebeuren. Ik zit in een andere markt. Mijn klanten zijn particulieren die mooie dingen willen kopen maar over het algemeen een iets beperktere beurs hebben. Daar kan ik ook het meest van genieten: een klant die hier met een bank of een lamp naar buiten gaat waar hij al tijden op zit te azen maar niet betaalbaar was en die hij dan hier wel vindt. Dat geeft voldoening”.

Je hebt een fantastische showroom hier. Die zou niet misstaan in een winkelstraat. Is dat geen optie?
“Nee, we zitten hier langs de A27 naast de van Mossel garages op een zichtlocatie aan het Minervum op een prima plek voor logistieke handelingen. Een locatie in de stad is dat vele malen minder. Het heeft wel het nadeel, dat je minder makkelijk ‘spontane inlopers’ hebt en dat het nog best bekender mag worden, dat we hier een showroom hebben waar iedereen gewoon binnen kan lopen. Een leuk voorbeeld is, dat hier laatst iemand binnenliep en zij dat hij in het Designmuseum in ‘s-Hertogenbosch was geweest maar dat hij hier de dingen zag die hij daar eigenlijk had verwacht maar niet zag. Ook hoor ik vaak, dat mensen zeggen ‘ik rijd hier nou al jaren voorbij, maar ik heb nooit geweten dat er hier zulke mooie dingen staan’. Die ervaring gun ik iedereen, los van het feit dat ik hier natuurlijk gewoon dingen verkoop.

Als Canoof staat voor “klassiekers blijven altijd in de mode”, dan duidt dat op een wat statische markt. Dan lijkt het of er niet veel veranderd. Is dat zo?
“Oh nee, zeker niet. Je ziet ook in onze branche dat de duurzaamheid een toenemende rol speelt. Wij maken nu mee dat door bedrijven bij een herinrichting wordt geëist dat 80% van de meubels uit hergebruik komt.. Het zal je duidelijk zijn, dat ik niet ongelukkig ben met die marktontwikkeling. Wij zijn natuurlijk ook super milieuvriendelijk: wij voegen niets toe aan een product qua grondstoffen, maar zorgen er simpel voor dat het hergebruikt wordt. Zelf werken we met hergebruikte verpakkingsmaterialen of proberen we zoveel mogelijk dekens te gebruiken bij transport i.p.v. plastic.

 Hoe ziet de toekomst van Canoof eruit?
“Ik stel me zelf niet echt doelen. Doelstellingen hebben ook altijd het gevaar van teleurstelling in zich. Dat wil niet zeggen dat ik niet ambitieus ben. Ik wil het merk Canoof nóg sterker op de kaart zetten. Maar dat kan ook op een natuurlijke wijze zonder een geforceerd businessplan dat ik mezelf opleg”.

“Mijn jonge moederschap heeft een belangrijk bijkomend aspect. Ik heb zo’n beetje doorgewerkt tot de bekende ontsluiting..,haha.. Maar in de periode daarna bleek het team veel van mijn werk op te vangen en dat is een blijvende situatie geworden. Dat geeft mij ook tijd om op wat meer afstand dingen te bekijken. Je krijgt dan meer ruimte om dingen te gaan bedenken en om op een leuke manier te ondernemen met Canoof. ”

“Ik probeer wat meer tijd te steken in de Canoof Gallery. Dat is eigenlijk een klein museumpje hier in de showroom met kunstwerken van bekende designers, groot en klein, die in de loop van mijn leven op mijn pad zijn gekomen die ik heb geïnventariseerd en voorzien van een persoonlijk verhaal. Er zitten diverse unieke stukken tussen van beroemde ontwerpers. Je kunt foto’s van deze items vinden op onze website. Het onderhouden en uitbouwen van de Canoof Gallery is echt wel een passie van me”. 

Met wie zou jij wel eens aan de keukentafel willen zitten?
“Charles en Ray Eames, Maar dat moet dan wel in het hiernamaals…. Hoewel de voornamen het wellicht niet verraden, was dit een Amerikaans echtpaar. Een ontwerpersduo, dat rond de jaren 40 van de vorige eeuw diverse design iconen ontwierp die nog steeds actueel zijn. Ze eens kunnen spreken zou me fantastisch lijken.

Iets realistischer is Job Smeets van Studio Job. De favoriete designer van mij en mijn man. Naast de gezelligheid geeft Job mij altijd veel energie en inspiratie waar ik met Canoof wat aan heb”. 

Naam:
Pauline Lensvelt
Leeftijd:
34 jaar
Burgerlijke staat:
Gehuwd met Bram, moeder van Julia (2) en Jack (1)
Bedrijf:
Canoof
Functie:
Eigenaar
Hobbies:
“Haha, buiten mijn werk (is een familiekwaaltje denk ik) heb ik die eigenlijk niet. De Canoof Gallery is een wel een passie ….en Landrover Defenders, ook klassiekers.”