Afbeelding
Foto: Dex Bos

Aan de keukentafel met Dex Bos: ‘Lokale ondernemers geven de stad identiteit’

Door: Hanneke Marcelis Economie

BREDA - Breda bruist van de ondernemers. Maar wat drijft hen? Wat is hun motivatie? En waar liggen zij ‘s nachts van wakker? In ‘Aan de keukentafel met…’ gaan we in gesprek met ondernemers. Deze week: Dex Bos, Cardflow en de Breda Cadeaukaart

Je bent ooit begonnen met Smakelijk Breda. Dat was jouw eerste serieuze onderneming. Hoe ben je daar ingerold?

Het begin van Smakelijk Breda was alleen een blog. Daar ben ik in 2014 mee gestart. Elke week ging ik dan ergens uit eten en als ik het lekker vond dan maakte ik er een foto van en schreef ik er een verhaaltje over. Zo gaf ik mijn volgers tips over lekker eten in Breda. Dat groeide heel snel van 1000 volgers naar 10.000. En toen zagen die restaurants ineens ook het effect ervan. Die hadden door: ‘Als hij er een stukje over schrijft dan wordt het ineens drukker.’ Alleen voor mij was het een dure hobby, want ik betaalde alles zelf. Toen heb ik een soort abonnementsvorm bedacht waar je je als horecazaak bij aan kon sluiten. In ruil daarvoor kreeg je nieuwsberichten, en bij een x-aantal restaurants ging ik uit eten voor een foodblog. Op een gegeven moment had ik 100-150 horecazaken aangesloten. En als die dan bijvoorbeeld 500 euro per jaar betalen, dan was dat mijn salaris. Door het succes zegde ik in 2015 mijn baan als journalist op en ben ik dit fulltime gaan doen. Ik was toen 25. Dat was een super mooie tijd. Toen groeide de horeca in Breda ook enorm. Ieder jaar kwamen er tientallen zaken bij. Naast het schrijven organiseerde ik ook een Bredase restaurantweek en bracht ik jaarlijks een restaurantgids uit.


Maar wat als het eten dan niet lekker was?

Ja, dat had ik natuurlijk wel vastgelegd in de contracten. Ik schreef niet positief over een gerecht dat ik niet lekker vond. Maar het waren sowieso geen culinaire recensies, dat is belangrijk om te beseffen. Ik was geen culinair recensent. Het waren gewoon tips over plekken waar je lekker kon eten. Ik vond het leuk om tips te delen en mensen op een toegankelijke manier laten zien wat je kon verwachten van een restaurant.


Dat heb je ruim 8 jaar gedaan. En nu ben je de eigenaar van Cardflow. Hoe ontstond dat?

Cardflow is de software achter Breda Cadeaukaart en is ontwikkeld door mijn stiefvader. We ontwikkelen het platform sinds 2021. We delen vanaf het begin mijn kantoor aan het Chasséveld, waardoor we snel kunnen schakelen. Dat we nu als cadeaukaarten bedrijf ook eigenaar zijn van de eigen software zie je bijna niet in Nederland, dat maakt het wel uniek. Ik startte met Breda Cadeaukaart omdat ik zag dat veel bedrijven voor Kerstmis traditionele kerstpakketten of landelijke cadeaukaarten kochten. Dat vond ik zonde. Dan gaat er voor miljoenen euro’s de stad uit naar al die grote partijen. Dat terwijl ik samenwerk met zoveel lokale ondernemers. Ik bedacht: Als ik die ondernemers nou allemaal samenvoeg op één lokale, culinaire cadeaukaart. Dan kunnen we die promoten en dan gaat dat geld in ieder geval terug naar de lokale restaurants. Dat was in november 2019. Dus vier maanden later kwam corona. Maar zo slecht was dat niet voor de cadeaukaart. Door alle koop-lokaal campagnes gingen bedrijven ineens veel meer nadenken over lokaal uitgeven. Ik ben de kaart toen gaan uitbreiden. Het werd stadsbreed, dus naast restaurants ook kledingwinkels, boekenwinkels en uitjes. Vanaf 2021 begon het echt goed te lopen en kwamen er steeds meer grotere bestellingen.

In totaal zijn er meer dan 200 aangesloten locaties. Allemaal lokale ondernemers in de gemeente Breda. En we hebben meer dan 50.000 cadeaukaarten verkocht. We hebben daarmee meer dan 2 miljoen euro opgehaald dat terug de lokale maatschappij in is gegaan.


Wat is het verdienmodel?

Er zit een commissie op de kaartwaarde, net zoals bij alle cadeaukaarten. Jij kan dus aan iemand een cadeaukaart geven, en die persoon kan de kaart volledig besteden bij een aangesloten locatie. Over de kaartwaarde betaalt de ondernemer aan ons een kleine commissie.


En is het geld dat op de cadeaukaarten blijft staan ook een verdienmodel?

Daar streven we natuurlijk niet naar. Bovendien blijft er bij onze cadeaukaart niet vaak geld ongebruikt staan. Want als je in Breda woont en je krijgt een Breda Cadeaukaart die je op meer dan 200 locaties kan inleveren, dan kun je die makkelijk uitgeven. Dat is bij landelijke cadeaukaarten vaak anders. Je ziet soms cadeaukaarten die je op maar een paar plekken in de stad uit kan geven. Dan gebeurt het sneller dat de kaart in de la belandt. Daarnaast kun je de Breda Cadeaukaart ook online besteden bij lokale webshops. En we hebben lokale goede doelen waar je je saldo aan kunt doneren.


Je bent met dit concept uitgebreid naar andere steden. Hoe ging dat?

Het is natuurlijk veel schaalbaarder dan Smakelijk Breda. De backoffice met de administratie, software, klantenservice en logistiek staat. Natuurlijk kost het dan tijd om nieuwe locaties aan te sluiten, maar de basis blijft hetzelfde. In Tilburg en Den Bosch zijn we vorig jaar gestart. We werken daar met lokale partners. Zij hebben het netwerk, wij de achtergrond. Of de cadeaukaart in die steden net zo’n succes wordt als hier in Breda, kan ik nog niet zeggen, maar ga ik natuurlijk wel van uit. Het is nu een rustige periode voor cadeaukaarten. We zijn nu aan het opbouwen. Maar we hebben al mooie bestellingen binnen gehad, en zetten in op de komende periode rond de feestdagen.


Waar ligt jouw ambitie? Waar moet dit eindigen?

Er zijn nog genoeg steden waar we een lokale cadeaukaart kunnen opzetten. Ik zie dit concept wel landelijk in meerdere grote steden een succes zijn. Zolang we maar met goede partners kunnen samenwerken. Op dit moment verkennen we ook de optie om nog twee nieuwe steden aan ons portfolio toe te voegen. Verder blijft de focus voor ons business-to-business. Wij richten ons op bedrijven die betrokken willen zijn bij de stad. En die zijn er veel. En het voordeel van een cadeaukaart is dat je zelf kan kiezen waar je hem wil besteden. Er zijn natuurlijk meer lokale kerstpakketten. Maar dan krijgen wel al je werknemers precies hetzelfde pakket. En dat is vaak niet ideaal. Iedereen heeft andere interesses. Onze kaart is ook duurzaam, want zo voorkom je dat er dingen worden weggegooid. Daarnaast bieden we bedrijven ook aan dat ze een stapeltje lege cadeaukaarten krijgen. Wanneer er dan een stagiair stopt of iemand viert een jubileum, dan kun je simpel zo’n lege kaart pakken en er saldo opzetten. Elke maand ontvang je automatisch een factuur voor je opwaarderingen. Zo heb je als werkgever altijd een mooi cadeau klaarliggen.


Lokaal geld besteden is momenteel populair. Ben je niet bang dat die trend weer afneemt?

Eigenlijk niet. Lokaal geld uitgeven is ontzettend belangrijk. Als je niet oppast, dan heb je als stad straks totaal geen lokale horeca en winkels meer. Dan zijn het alleen ketens. Dan verlies je identiteit als stad.


Met wie zou jij een keer aan de keukentafel willen zitten?

Dan kies ik Adriaan Mol. Hij is geboren in Breda, en is de oprichter van betaalprovider Mollie. Hoe hij zijn bedrijf heeft opgebouwd en wat hij doet vind ik heel interessant.[n]

Naam:
Dex Bos

Leeftijd:
35 jaar

Burgerlijke staat:
Vrijgezel

Bedrijf:
Cardflow. “Cardflow is de software achter de Breda Cadeaukaart. Omdat we de cadeaukaart ook in andere steden introduceren, heb ik als bedrijfsnaam de naam van de software gekozen.”

Gevestigd:
Breda

Hobby’s: 
“Uit eten gaan is natuurlijk mijn passie. Dat heb ik jarenlang gedaan voor mijn werk met Smakelijk Breda. Ik hou ervan om nieuwe restaurants te ontdekken. En dat zit er nog steeds in. Verder kijk ik graag series en ga ik regelmatig fitnessen.”