menu

Nieuws

‘Sommige mensen hebben overal problemen mee’

De wijk Nieuw-Wolfslaar. foto Erik Eggens
Erik Eggens

NIEUW-WOLFSLAAR/BAVEL – De wijk Nieuw-Wolfslaar, die tussen de uitlaatgassen van de A27 en de wijk IJpelaar ligt, bestaat nog maar tien jaar. Grote huizen, veel groen en veel ruimte. Toch komen er regelmatig klachten en bezwaarbrieven van de bewoners van de jonge wijk. “Het houdt ergens op.”

‘Ja, de bewoners van Nieuw-Wolfslaar klagen wel eens, maar ze hebben dan ook wel wat voor de kiezen gehad.’ Ben Akkermans is voorzitter van de dorpsraad Bavel en dus automatisch ook van Nieuw-Wolfslaar. Want na de ontwikkeling van de wijk mochten de bewoners kiezen of bij de IJpelaar of bij Bavel ze wilden horen. Het werd Bavel.

En dus zit Akkermans ‘opgescheept’ met alle klachten die er de laatste jaren vanuit de wijk kwamen over de meest uiteenlopende onderwerpen. Maar Akkermans wil er niet aan dat hij er mee opgescheept zit. “Je hebt altijd mensen die niet tevreden zijn”, vindt hij. “Maar in Nieuw-Wolfslaar zijn dan ook dingen gebeurd waar de bewoners terecht ontevreden over mogen zijn.”

De bussluis waardoor mensen anderhalve kilometer moesten omrijden, de fietsbrug over de A27 die er maar niet kwam, de geluidswal die mooi zou worden aangekleed maar nu nog steeds een kale wal is en een levensgevaarlijke Thoornseweg. En nu ook projectontwikkelaar WSG haar taken herziet, betekent dat voor het walgebouw Citta Verde automatisch dat het voorlopig nog niet van de grond komt. Iets wat de bewoners wel graag willen.

Het meest recente bezwaar waar de gemeente Breda zich op mocht stukbijten telde zeven kantjes over bouwverkeer dat over de Valkenlaar rijdt. Ook die zeven A4-tjes vindt Akkermans wat aan de lange kant. “Maar we gaan er wel serieus mee aan de slag”, zegt hij. “Klachten, hoeveel ook, moet je altijd serieus nemen.”

Hoewel ook dat voor de voorzitter een keer ophoudt. “Na de klachtenstroom over de vermeend onveilige Thoornseweg hebben we een onafhankelijk bureau ingesteld om er onderzoek naar te doen. Het resultaat daarvan is nog niet bekend. Maar als het onderzoek uitwijst dat de weg veilig is, dan houdt het wel op. De uitkomst is leidend.”

Want hoe serieus de dorpsraad de klachten ook neemt, een dergelijk onderzoek kost ‘duizenden euro’s’. “Daarvoor krijgen we dan wel subsidie, maar het blijft een hoop geld.” Of de stroom aan klachten met de ontwikkeling van de fietsbrug, de bussluis die er toch komt en Citta Verder dat nog even op zich laat wachten, weet Akkermans niet. “Je hebt van nature mensen die overal problemen mee hebben.”