menu

Nieuws

Breda Beste Binnenstad: Samenspel van retail, horeca en kunst

foto
Wijnand Nijs
De Veemarktstraat.
Bredavandaag logo
Advertorial

(advertorial) - Breda doet een gooi naar de titel Beste Binnenstad. In een uitgebreid bidbook voor de jury geeft de stad aan waarom juist Breda deze titel zou moeten krijgen. In een tweeluik een aantal van de sterke punten van de stad. Deze keer: retail, regels, kunst en cultuur.

De kracht van een binnenstad heeft ook te maken met de kracht van de zogenaamde inloopstraten, de straten die naar het winkelhart lopen. De afgelopen jaren heeft Breda samen met ondernemers ingezet op het aantrekkelijk maken van deze scharnierpunten tussen historisch stadshart en authentieke winkelstraten.

Verbinding
Zuidwaarts vormt het Van Coothplein met trendy horeca en royale terrassen een sterke schakel tussen ‘Oranje-Zuid’, waar luxe retail is gevestigd en de Ginnekenstraat, waar veel franchiseformules een plek hebben.  Aan de oostkant versterkt de Gasthuyspoort met winkels en horeca de verbinding naar de Boschstraat met heropende Stedelijk Museum Breda.

Op de westflank werpt de verbinding tussen Haagdijk en Haven, inclusief horeca in ‘De Trapkes’ vruchten af. Businesscoaches gaven startende, creatieve ondernemers wind in de zeilen. In de Boschstraat leverde dat onder meer KAMU op, waar fietsen en koffie elkaar ontmoeten.

Barones
In de binnenstad is winkelcentrum ‘De Barones’ door eigenaar Kronenberg Groep gerenoveerd. Dat zorgde voor de komst en terugkomst van sterke merken. Het Canadese Husdon’s Bay realiseert hier een van zijn nieuwe warenhuizen op de plek van de V&D, ernaast heeft Spaanse Zara een plek gevonden. Aandacht voor buitenruimte, van Oude Vest tot Spanjaardsgat inclusief terras bij Hotel Nassau, versterkt de beleving.

Inmiddels is ontwikkelaar Maas-Jacobs bezig met een plan om de Houtmarktpassage een impuls te geven. Eerder pakte het Zundertse bedrijf ook al ‘t Sas en de Gasthuyspoort aan. Op beide plaatsen hanteert het bedrijf een strenge richtlijn voor vestiging van bedrijven. “We proberen de stad aantrekkelijker te maken, in plaats van de eenheidsworst die je in veel andere steden ziet”, geeft René Maas aan.

Samenwerking
Om te zorgen dat vernieuwing mogelijk is, werken horeca en detailhandel met Ondernemersfonds en Toeristisch Fonds samen in de Stuurgroep Stadsbeleving. Daarin komen de marketingdoelen samen met die van bedrijfsleven, onderwijs, overheid. Uiteindelijk moet dit uitmonden in een nieuwe Bredase citymarketingorganisatie.

Breda stond de afgelopen jaren winkels met gecombineerde daghoreca toe vanuit de gedachte dat branchering lang niet meer zwart/wit is. Deze ‘blurring’ leidt tot verrassende concepten, zoals KAMU, Tante Betsie (heerlijk eten en snuisterijen kopen).

In de overtuiging dat cultuur een belangrijke bijdrage levert aan het leef- en verblijfklimaat in een binnenstad, heeft het nieuwe Stedelijk Museum Breda onderdak gevonden in de voormalige vestiging van MOTI. De bundeling van grafisch ontwerp en erfgoed moet een uniek museum bieden voor bezoekers en bewoners van de stad.

Blind Walls
Graphic Matters. Zo heet het festival dat vanaf 22 september in Breda plaatsvindt, maar dat is zeker ook de boodschap van de Blind Walls Gallery. De afgelopen jaren hebben gerespecteerde graffiti-kunstenaars van binnen en buiten de stad op blinde muren ware kunststukjes gemaakt. Kunstwerken van tientallen meters hebben daardoor een plek gekregen in het stadsbeeld.

Meer over de nominatie via Breda voor Beste Binnenstad.