menu

Nieuws

Patrick Anthonissen: ‘Iedere jongere kan de wereld beter maken’

foto
Carolien Sikkenk
Bredavandaag logo
Wijnand Nijs

BREDA - Tienduizend jongeren in de Ziggodome in 2017. En binnenkort evenzoveel jongeren in Ahoy. Bijeengebracht door Young Impact, maar met een toegangskaartje dat ze alleen konden verdienen door goed te doen voor een ander. Patrick Anthonissen uit Breda verdiende er de Soldaat van Oranje-prijs mee.   

Anthonissen, geboren in Roosendaal waar hij tot zijn achttiende woonde, vertelt over de snelle opmars van Young Impact, dat hij pas twee jaar geleden startte. “Wij zijn een organisatie die gelooft dat iedere jongeren een positief verschil kan maken voor de wereld”, vertelt Anthonissen. “Het maakt niet uit wie je bent of waar je vandaan komt. We laten jongeren ervaren dat ze dat verschil kunnen maken, door ze te inspireren om een challenge te doen.”

Het team van Young Impact geeft daarvoor workshops op meer dan honderd middelbare en mbo-scholen. “Daarbij laten we ze ontdekken wat hun sterke punten zijn. Hoe kun je met datgene waar je goed in bent een bijdrage leveren aan de samenleving. Daar komen gave ideeën uit waarmee ze aan de slag gaan.

Young Impact ontstond in 2016 na een persoonlijke zoektocht naar zingeving bij Anthonissen. “Ik heb bij Unilever gewerkt na mijn studie, daarna ben ik ondernemer geworden. Tot mijn vijfendertigste ben ik vrij weinig bezig geweest met iets betekenen voor een ander. Ik was een typisch product van de kapitalistische maatschappij. Mooi huis, mooie auto, dat vond ik belangrijk. Ik was meer met mezelf bezig dan met de wereld om me heen.”

Tijdens de crisis tien jaar geleden raakte zijn bedrijf, een online marktplaats voor restvoorraden van bedrijven, in zwaar weer. “We hadden dikke problemen. Voor het eerst ervaarde ik dat ik geen succes had. Ik ging me afvragen waarom ik uit mijn bed kwam, waarvoor ik het eigenlijk deed. Na wat soul-searching kwam ik op de vraag wat ik eigenlijk voor een ander deed. Toen moest ik nog wel mijn bedrijf weer op de rails krijgen.”

Na een paar jaar was die klus geklaard. Anthonissen verkocht zijn bedrijf. En ging aan de slag voor een ander. Hij startte Zorgvoorelkaar, dat als inmiddels als NLvoorelkaar het grootste online vrijwilligersplatform van Nederland is. “Mijn ervaring is dat als je een bijdrage levert aan de wereld, dat je daar een rijker persoon van wordt.”

Door zijn nieuwe werk kwam hij een video tegen van Weday in Londen. “Ik zag een stadion met tienduizend jongeren die kaartje hadden verdiend voor een gaaf evenement met beroemde artiesten en goede sprekers als Malala en Richard Branson. Een kaartje voor dat evenement konden ze niet kopen, maar verdienen door iets goed te doen voor een ander. Daarmee zagen ze hoe waardevol goed doen is.”

Anthonissen vroeg zich af hoe ze dat voor elkaar kregen. “Hoe kregen ze die jongeren zo gemotiveerd? Want ik was helemaal niet zo. Ik ontdekte dat jongeren heel graag willen meedoen, maar dat ze wel de kans moeten krijgen. In jongeren, in iedereen eigenlijk, zit wel dat zaadje van goed, daar ben ik van overtuigd.”

Kort na het zien van die video kwam hij in contact met CJP en de Nationale Jeugdraad. “In  januari 2016 zijn we gestart, anderhalf jaar later hadden we tienduizend jongeren in de Ziggodome. En nu op 6 juni 10.000 jongeren in de Ahoy.”

Hij lijkt het eigenlijk nog nauwelijks te kunnen geloven.