menu

Nieuws

Vereniging voor beeldindustrie wil van Breda een City of Imagineers maken

foto
Freek de Swart
Freek de Swart

BREDA - Dinsdagavond is in het MOTI-museum een nieuwe vereniging opgericht; de Vereniging voor de beeldindustrie. De club heeft als doel om van Breda een City of Imagineers te maken. “Hilversum en Amsterdam, we komen eraan!”

Groot denken
“We gaan vandaag historie schrijven”, belooft Michiel Stevens een zaal vol creatieve beeldmakers aan het begin van de presentatie. Achter hem verschijnt een slick filmpje dat nog het meeste weg heeft van een bioscooptrailer. Dronebeelden van Breda worden afgewisseld met korte quotes van creatieve professionals over de kansen van Breda, ondersteunt door filmische Woosh-geluiden.

Na het filmpje vertelt Stevens van Brabantse Zeeuwse Werkgeversvereniging over de kracht van een collectief. De vereniging denkt groot. Breda moet tot ver buiten de landsgrenzen bekend komen te staan als de stad van verbeelding, de creatieve hotspot van het zuiden, de plek waar creatieve start-ups goed gedijen op vruchtbare grond.

MOTI-directeur Mieke Gerritzen maakt meteen gebruik van de verzamelde groep beeldenmakers. Ze geeft de zaal een opdracht om met beelden te komen van een futuristisch Breda.“Wat gaan we met Breda doen? Welke plekken vinden we echt belangrijk?”,vraagt ze het publiek.

Hilversum en Amsterdam
Wethouder Bob Bergkamp zegt in zijn praatje onder de indruk te zijn van de plannen van de vereniging. “Ik heb het warm, maar tegelijkertijd voel ik kippenvel. Ik kan dan ook niet anders dan trots te zijn als wethouder op dit initiatief.”

De creatieve sector is belangrijk voor Breda benadrukt de wethouder tegen het publiek. Zo zijn er maar liefst 5000 mensen in Breda werkzaam in deze sector. De gemeente geeft de stichting dan ook een financieel steuntje in de rug voor de eerste trappen op de fiets. “Hilversum en Amsterdam, we komen eraan!" sluit hij af.

DNA van Breda
Vice-voorzitter van de nieuwe vereniging voor de Beeldindustrie Berry van Nes somt nog eens op wat Breda allemaal te bieden heeft aan creatief vermogen: “We leiden talenten op bij  topopleidingen zoals Avans, NHTV en StJoost. We organiseren festivals als Breda Photo en Graphic Design Festival, beschikken over MOTI. We zijn de thuishaven van enorm veel creatieve bedrijven. Kortom, beeldcultuur zit in het DNA van Breda.”

Volgens Van Nes heeft Breda  alles is hun huis om op het netvlies te komen van de rest van de wereld als een creatieve hoofdstad. Hiervoor is samenwerking wel noodzakelijk. Talentvolle studenten uit Breda trekken na hun studie nog te vaak naar de randstad en ook de bekendheid van Breda onder potentiële toeristen kan nog groeien. “De stip aan de horizon is duidelijk, het schip staat klaar en als jullie onze ambitie delen wordt dan lid van de bemanning”, zegt hij tegen het publiek.

Wijze woorden
Hierna is het tijd voor het officiële gedeelte. Voorzitter van de nieuwe vereniging Sjef Kuijster vraagt zoveel mensen het podium op te komen dan het eigenlijk niet past. Het ontaardt in een licht chaotisch, doch vermakelijk tafereel waarbij de regie en microfoon van hop naar her springt. Na enkele interviews en een paar wijze woorden van oud-wethouder Cees Meeuwis; ‘Je steunt geen startups door Uber en AirBnb te verbieden, hup City of Imagineers’, is het tijd voor de ondertekening van een enorme sleutel door wethouder Bob Bergkamp en voorzitter Sjef Kuijster. De oprichting van de stichting is een feit.

Talent koesteren
Stefan Nuijten van 76interactive denkt dat de vereniging zijn bedrijf veel gaat opleveren. “We maken apps en dat is iets waar vooral ook start-ups behoefte aan hebben. Bovendien werken wij veel met studenten en ZZP-ers, dan is het handig als het talent in de stad blijft.”

Vice-voorzitter Berry van Nes deelt het sentiment van Nuijten. Zijn bedrijf richt zich nu nog veel op de randstad bij het maken van een reclamecampagne. “Het is daarom ook goed dat we nu bij elkaar komen om te kijken wat voor talent er hier allemaal lokaal rondloopt.” Normaal gesproken is Van Nes niet zo van de verenigingen, maar bij de vereniging van de Beeldindustrie is dat anders. “Dat komt door de ondernemersgedachte erachter, die is goed.”

Het punt aan de horizon is gezet, het avontuur kan beginnen voor de Imagineers van the City.