menu

Nieuws

Nieuwe koffiebar geeft alternatief voor rappe espresso

Koffiespecialist Ward Boogert. foto Freek de Swart
Freek de Swart

CENTRUM - Naast bier als lokale eerst levensbehoefte in de horeca, vindt ook koffie zijn weg naar de Bredase binnenstad. De specialiteitenzaken schieten als paddenstoelen uit de grond. Ronkende machines en verleidelijke namen hebben sinds kort een ‘slow’ variant in de St Annastraat, YIRGA geheten.

Een koffiefenomeen is Ward Boogert zonder meer te noemen. wie met Ward over koffie praat proeft de passie. Hij heeft dan ook als droom om heel Breda kennis te laten maken met slow koffie. Dat onderscheidt YIRGA ook van de reeks aan espressobarretjes en koffiezaken die de laatste jaren in de stad verschenen. Doppio, Koffie bij Teun, Koffie en zo, Kaldi, Coffee and Cream en natuurlijk trendsetter Inspire Coffee en niet te vergeten Douwe Egberts, om de hoek bij YIRGA.

In zijn zaak in de St Annastraat op 19c, die nog het meest weg heeft van een open keuken annex huiskamer, kun je dan ook geen Lungo's of Americanos bestellen. De koffiebonen van YIRGA worden namelijk op een kleinere schaal en op een lagere temperatuur gebrand en dat geeft andere koffie als resultaat.

Door de koffie rustig te verhitten treedt er minder karamelisatie op en krijgt koffie een fris, zure smaak, verhaalt de koffiemaker. "Espresso wordt eigenlijk heel agressief gebrand, daardoor krijg je de vette bittere Italiaanse koffie die we allemaal kennen. Ik wil de mensen juist laten proeven hoe lekker en fris versgemalen filterkoffie smaakt."

De bonen voor deze koffie komen - uiteraard - niet van de eerste de beste brander komen. Ward haalt al zijn bonen bij Normo Koffie in Antwerpen. Hierdoor steunt Yirga de boeren die de bonen leveren, zij krijgen namelijk standaard 25% bovenop de prijs die Max Havelaer voor haar bonen betaalt.

Ondanks de speciale bonen en de zorgvuldige manier van zetten is de koffie bij Yirga niet opvallend duur. "Ik vind het belachelijk hoe sommige bars vier euro voor een espresso vragen. Ons doel is om kwalitatieve koffie toegankelijker te maken voor iedereen. Dat we hierdoor kleinere winstmarges hebben op een koffie is niet erg, mensen zullen na een keer vaker terugkomen."