menu

Nieuws

Bredase oud-bankier heeft oplossing voor bankencrisis

Bredanaar Owen de Vries schreef het boek Heartful Banking, dat 17 oktober verschijnt.
Wijnand Nijs

BREDA - Het moet anders met het bankieren. Dat hebben de afgelopen jaren wel duidelijk gemaakt. Bredanaar Owen de Vries (47) besloot zijn ervaringen in twintig jaar bankieren te toetsen aan grootheden uit de financiële wereld. Het resultaat? Het boek Heartful Banking, Voor mens- en maatschappijgericht bankieren.

Na twintig jaar in diverse functies te hebben gewerkt bij ABN Amro besloot hij twee jaar geleden dat dit boek er eindelijk moest komen. “Al vanaf ‘95 ben ik dossiers gaan maken en onderwerpen gaan ordenen. Steeds meer werd me duidelijk dat ik daar iets mee moest. Het gat tussen hoe vanuit de banken naar de buitenwereld werd gekeken en van de buitenwereld naar de banken werd steeds groter. Er is een mismatch tussen wat bank en maatschappij willen. De crisis gaf het laatste zetje. Die bracht die mismatch naar buiten.”

Jan Kalff
De Vries sprak met onder meer journalist Joris Luyendijk, oud-ABN Amro topman Jan Kalff, Bas Haring, Rudolf de Korte, Arnold Heertje, Jacqueline Zuidweg, Bas Haring en Willemijn de Iongh. “Ik wilde juist de bankenwereld van alle kanten belichten, daarom heb ik bijvoorbeeld Haring gevraagd als filosoof, en Zuidweg vanuit haar deskundigheid als schuldhulpverlener. Zij kan vanaf die kant vertellen hoe de banken zijn.”

Wat moet er volgens De Vries gebeuren in de bankenwereld? “Volgens mij begint het niet door te beginnen bij de klant of de bank, maar bij de maatschappij en onze aarde Daar begint het mee. De aarde is namelijk too big to fail. Vele onderzoekscommissies en de huidige minister van financiën concluderen dat banken klantgericht moeten gaan werken. Dit is een stap in de goede richting maar dat zal het vertrouwen niet wezenlijk vergroten”, zo zegt De Vries. “Dat kan alleen als banken bereid zijn verder te kijken dan enkel de klant centraal stellen, als zij het volledige speelveld gaan overzien en mens, maatschappij en moraal leidend maken in hun activiteiten.”
“Nu is de bank een maatschappelijk kwaad, ik ben ervan overtuigd dat het ook een maatschappelijk goed kan zijn. Het zou mooi zijn als dit boek bijdraagt aan het verbeteren van de banken sector.”

Kaart voor de bankensector
“Ik durf te zeggen dat dit boek een kaart is van de bankensector. Ik doe daar het kompas bij, van waar het heen moet. Het is dus niet alleen wat filosoferen, nee, ik geef ik concrete stappen aan wat een bank moet doen om het vertrouwen van de klanten en de maatschappij terug te winnen.”

Wat wil de oud-bankier bereiken met dit boek? “Meer wederzijds begrip. Ik hoop dat door mijn boek de relatie tussen bank en maatschappij verbetert. Dat sowieso. Nu is het alleen bankbashing. Want wat is een bank eigenlijk? En wat is de nuts-functie van een bank? Wat wordt daar eigenlijk mee bedoeld? Wie weet dat? Krijgen klanten wel wat ze willen? Die willen misschien wel een polis, maar zeker geen woekerpolis.”

Kritische klant
Een beter functionerende bank, vraagt volgens de Vries ook om een kritischer bankklant. “Een consument moet ook richting de bank aangeven wat hij wel of niet wil. En als hij niet wil dat zijn bank bijvoorbeeld investeert in wapenhandel, dan moet hij dat aangeven. Blijft de bank dat doen, dan moet je wisselen van bank. Zo simpel is dat.”

De Vries meent dat bank en consument meer naar elkaar toe moeten schuiven. “Want ligt het huidige probleem alleen aan de banken? Kijk ook eens naar jezelf. Het is geen brood dat je koopt als je een hypotheek afsluit. De financiële kennis bij consumenten mag ook wel wat groter. Dat geldt natuurlijk ook voor de bankmedewerker. Die moet meer in gesprek gaan, ook duidelijker zijn over de nadelen van sommige producten.”

Inzicht in sector
Heartful banking is niet alleen bedoeld voor mensen werkzaam in de bancaire sector, al is dat wel zijn voornaamste doelgroep. “Ook journalisten en studenten kunnen met het boek een goed inzicht krijgen in hoe het eigenlijk werkt. Ik ga in op allerlei facetten, het gedoe rond het Libor-schandaal, de rol van de accountants.”

De Vries merkt al dat het onderwerp aanspreekt. Inmiddels wordt hij gevraagd voor paneldiscussies en lezingen. Dat laatste is ook precies wat hij wil doen. “Workshops, advies trainingen geven aan bankmedewerkers. Ik ben ervan overtuigd dat ik een nieuw verhaal vertel. Dit is het meest vraaggedreven concept voor banken dat er is.”

Heartful Banking wordt 17 oktober gepresenteerd in Mezz Café en is vanaf 18 oktober te verkrijgen in de boekhandel.