menu

Nieuws

Economie in de plus, ondernemers ‘mogen niet klagen’

foto
Amber Janssen
Marianne de Lange van de Kookzaak in de Wilhelminastraat.
Bredavandaag logo
Amber Janssen

BREDA - Het gaat goed met Breda volgens de Economische Barometer. In 2016 kwam de economische ontwikkeling uit op een score van 5,9 en voor 2017 is dat 6,3, een verbetering dus. Ook neemt het aantal banen toe met 1 procent en in 2016 is de werkloosheid flink gedaald. Hoe ervaren Bredase winkeliers dit?

Koert Vermeulen, manager Ondernemersfonds Breda, laat weten deze vooruitgang terug te zien. “De ondernemers die ik spreek, merken dat het beter gaat. Het wordt weer wat drukker en de mensen durven meer uit te geven.” Ook stelt Vermeulen dat ondernemers in de binnenstad minder klagen over hun omzet in vergelijking met voorgaande jaren.

De manager wijdt de lichte stijgingen onder andere aan Winterland Breda. Dit evenement van afgelopen winter heeft met name de horeca een ‘boost’ gegeven. De Wilhelminastraat lag net buiten het gebied waar het winterse evenement voor extra drukte zorgde.

Toch zijn de ondernemers daar ook optimistisch gestemd over de economie. Zoals Marianne de Lange van van de Kookzaak. Zij heeft ieder jaar geplust, ook toen het slecht ging met de economie. “Ik merk geen verschil, koken is en blijft hip. Mensen willen betere spullen, ze hebben liever iets goeds waarmee ze jaren kunnen doen dan een pannetje van de Action. Consumenten worden duurzamer.”

Ook bij audio en video speciaalzaak Technica-Nova gaat het goed. Eigenaar Maurits Van Hellenberg Hubar vertelt dat het aanzienlijk beter gaat. “Je moet er als winkelier wel op een creatieve manier bovenop de handel zitten, doe je dit niet dan is het klaar. Wij hebben als speciaalzaak een plaats in de markt veroverd. Het is de kunst om aan dezelfde klant meer te verkopen, wij hebben goede werknemers die dat kunnen anders red je het niet.”

Zo goed als het in 2008 ging zal het nooit meer worden en iedereen heeft last van webwinkels, vertelt hij. “Daarom moet je goed kijken wat een klant wil en de bijpassende service bieden, daar draait het om anders houdt het op.”

Marise Heijnders, van tassenzaak Unique, vindt dat er in de Wilhelminastraat waar de winkel in gevestigd niets te zien is van de groeiende economie. Heijnders vertelt dat dit ligt aan de leegstand en de aanloop naar de straat, omdat consumenten eerder voor de winkels in het centrum kiezen. “Dit jaar daalt onze omzet weer, maar mensen die komen kopen die kopen!”

Net na de feestdagen in januari en februari is het rustig, maar de vakantie is nu afgelopen en dan wordt het alweer drukker. Ko&Flo kinderkleding eigenaresse Cindy Gort zegt dat consumenten meer kopen en dan vooral de vaste klanten. “Het is zeker drukker ten opzichte van vorig jaar, wij mogen niet klagen.”