menu

Nieuws

Een T-shirt, zeepje en meer buzz: één jaar Hotel Nassau Breda

foto
Ingrid Bertens
Päivi Hagedoorn van Hotel Nassau Breda.
Wijnand Nijs

BREDA - Een jaar geleden opende Hotel Nassau Breda, als vlaggenschip van de Odyssey Hotel Group, zijn deuren aan de Nieuwstraat. General manager Päivi Hagedoorn blikt terug. “Natuurlijk hebben we kinderziekten gehad, maar we mogen tevreden zijn.”

Het luxueuze lifestyle hotel in de Nieuwstraat kent een lange voorgeschiedenis. De panden stonden haast op instorten toen makelaar Richard Schul begon aan het project, dat later werd afgemaakt door bouwbedrijf Van de Ven uit Veghel.

De drie herenhuizen en de voormalige kapel vormen samen een intrigerend labyrint aan kamers en een onuitputtelijke bron van verhalen. Voordat de eerste restauratiewerkzaamheden begonnen druppelde het water door de daken en groeide de schimmel aan de balken.

Wie nu binnenstapt via de hotelingang aan de Nieuwstraat kan dat haast niet geloven. Het hotel is onderdeel van de Marriott Autograph Collection en profiteert daarmee van het wereldwijde boekingsysteem van de gigant.

Prioriteiten
Vijf maanden is Hagedoorn, voorheen werkzaam binnen het management van Hotel de l’Europe in Amsterdam, als general manager aan de slag in Breda. “Het eerste dat ik deed? Eten in het restaurant en een ronde maken door het hotel, met medewerkers praten over wat beter kan. De lijst van toen, gebruik ik nu nog, al veranderen de prioriteiten.”

Zakelijk Breda en omgeving zat te springen om een hotel met vijfsterrenallure. “Toch blijken, ook tot onze verrassing, de leisuregasten in de meerderheid”, vertelt Hagedoorn. “De weekenden zitten we bijna altijd vol.”

In de bezetting van zakelijke gasten is ook meteen de winst te behalen. “Je hebt twee type zakelijke gasten. De eerste is de individuele reiziger, die voor werk afhankelijk is van Breda, of die voor projecten in de buurt moet zijn. Het andere type zijn de groepen, die voor een workshop of een meeting in het hotel combineren met een overnachting.”

Volgens Hagedoorn is het heel realistisch om op die tweede groep in te zetten. “Een hotel als het onze, met deze prijzen, bestaat echt niet in de Randstad. We zijn in het begin vooral met Breda bezig geweest, nu moeten we meer naar buiten treden. De Randstad ligt om de hoek.”

Trots
Hagedoorn is trots op ‘haar’ hotel en draagt dat uit. Breda zou dat ook meer mogen doen. “Breda kent geen uitschieters als stad, maar heeft wel alles. Goede hogescholen, goed eten, prima cafés. En tegen goede prijzen. Maar je moet blijven groeien en verbeteren.” Ze geeft een voorbeeld. “We hebben een prachtig kasteel, maar het is maar twee dagen per jaar open”, verwijst ze naar Bouvigne. Kansen genoeg, wil ze maar zeggen.

foto's Joseph Briaire

Breda mag zich dus beter presenteren, vindt de hotelier. “Op Event17, de beurs voor grote evenementen, stonden wij als hotel ook. Maar Utrecht stond er als geheel, met een evenementenbureau, de stad zelf en hotels. Als je je gezamenlijk presenteert, sta je sterker.”

Hotel Nassau Breda kan Breda helpen. En andersom. “We zijn net wat anders. Binnen Breda zijn we met ons hotel en restaurant Liefdegesticht anders dan anderen. En in Breda is altijd wat te doen. Maar wat meer buzz, dat mag absoluut.”

Persoonlijke wensen gasten
In het hotel werkt ze als bevlogen general manager aan de beleving van de gasten en de medewerkers. “Ik ben trots op de waardering die we onlangs hebben gehad van de mystery guest van Marriott, maar ik werk eraan om het nog beter te maken. We hebben gasten die soms dertig dagen aan een stuk hier verblijven, zelfs een gast die al bijna honderd dagen hier heeft gelogeerd. Wat zijn de persoonlijke wensen van zo’n gast? Heeft hij misschien een voorkeur voor bepaalde zeepjes? Of wil hij een extra kledingkast? Wensen zijn er om te vervullen.”

De gast moet zich meer dan welkom voelen, hij moet zich thuis voelen. “Dat zit soms in kleine dingen. Het blijkt dat gasten graag een kledinghaakje willen, naast de mogelijkheid om een jas aan een hangertje te hangen.”

Hagedoorn noemt ook de zachte eisen die aan een vijfsterrenlocatie gesteld worden. “We hebben een vaste gast die gek is op Breda. Als hij in Nederland is, logeert hij bij ons. Een van de medewerkers stelde voor een T-shirt met "I Love Breda" te kopen. Dat hebben we gedaan en als cadeau op zijn bed gelegd. Dat wordt enorm gewaardeerd. Bovendien vertelt hij dat door. Zo’n gast is een ambassadeur.”

Genoeg te wensen nog. “Net als Breda, moeten ook wij ons verhaal beter naar buiten brengen én beter laten zien in het hotel. Een toer voor gasten door het hotel, bordjes met verhalen over de huizen en de historie.”

Stapje voor stapje
De general manager pakt haar ‘verbeterlijst’ uit de eerste week er nog regelmatig bij. “Maar we doen het stapje voor stapje. We hebben het terras al aangepakt en de lunchkaart vernieuwd met broodjes en salades, zodat het laagdrempeliger wordt. Gasten moeten ons weten te vinden. We hebben zo’n prachtig terras, met de hele dag zon.”

En economisch gezien, hoe was het eerste jaar? “Natuurlijk hebben we veel geïnvesteerd. Gaan we dat terugverdienen? Absoluut, maar dat duurt even. Maar het gaat gebeuren. Pas in september kun je het vergelijken met het jaar ervoor. Sinds die tijd draaien we goed mee in het boekingssysteem.”

De toekomst gloort. Hagedoorn hoorde de plannen over het doortrekken van de Nieuwe Mark met veel plezier aan. “Absoluut. Dat zou fantastisch zijn. Bijvoorbeeld voor groepen die hier een workshop hebben. Kunnen ze even een rondvaart maken om de dag te breken”, droomt ze.

Geheel volgens het motto van het hotel. “Choose dreams over sleep.”

foto Joseph Briaire