menu

Nieuws

De verrommeling van de binnenstad in vier pijnpunten

foto
Wijnand Nijs
Breda zou volgens de Wijkraad meer moeten letten op de eenheid in de gevels op de begane grond en de verdiepingen erboven.
Wijnand Nijs

BREDA - Kijk nu eens naar het totaalbeeld van de binnenstad bij de aanpak van verrommeling, betoogt de wijkraad Stadshart/Valkenberg. Voorzitter Piet Maanders en bestuurslid Cora van Beek wijzen de pijnpunten aan tijdens een wandeling door het centrum.

Pijnpunt 1: Brengen en halen
Maanders loopt richting het pleintje bij de Markendaalseweg/Waterstraat, dat eigenlijk nauwelijks die naam mag dragen. Naast de ‘fietsnietjes’ voor Villa Nova schetst hij het probleem. “Dit punt wordt gebruikt om mensen op te halen en weg te brengen naar het centrum, eigenlijk staan er altijd wel auto’s te wachten.”

Volgens Maanders is duidelijk waar dat aan ligt: “Er is geen andere plaats waar het brengen en halen kan, hou daar ook rekening mee. Want ook dit zorgt voor verrommeling. Over P+R zou de politiek maar eens moeten nadenken.” De wachtenden blokkeren de auto’s die uit de Waterstraat komen én de auto’s die richting de parkeergarage van wooncomplex Marquant willen, geeft hij aan. En het eenrichtingsverkeer? “Eigenlijk negeert iedereen dat.”

Pijnpunt 2: Gevels
Maanders en Van Beek wijzen op het beleid dat de gemeente Den Bosch sinds tien jaar voert: ‘Geef om uw gevel’. Daarbij zijn strengere regels ingevoerd voor reclamebakken aan de gevel, rolluiken, vlaggen en verbouwing van gevels.

In de Eindstraat wijst Maanders op de gevel van Van Haaren. “Moet je eens boven kijken en dan daaronder? Vind je dat dat nog matcht? Maar hier was de welstandscommissie heel erg blij mee. Wij vroegen ons af waarom dan.” Hij zet een paar stappen naar voren en wijst op twee verticale lijsten vanaf de eerste verdieping. “Dat gaat door in twee metalen buizen. Dat vond de commissie perfect passen”, lacht Maanders vol onbegrip.

Even verderop: “Dit is jouw grote ergernis, he Cora”, schiet Maanders zijn collega-bestuurder aan als hij de St Janstraat in loopt. Van Beek: “Ja, dat is het pand van Brejaart. Die gaan er nu uit, maar dit is best wel een hele mooie straat, maar alleen die puist daar middenin. Dat past toch helemaal niet in deze straat?” Het zijn niet alleen deze twee panden, geven de twee aan. “Het hoeft niet allemaal bewaard te blijven als het niet kan, maar hou het wel een beetje in de stijl.”

Pijnpunt 3: Toegankelijkheid en vervoer
In de Molenstraat, bij De Nieuwe Veste, komen fietsers, ouders van kinderen die muziekles hebben en wandelend winkelend publiek samen met bezorgers en leveranciers. Paaltjes moeten voorkomen dat ouders daar hun kinderen opwachten met de auto. “Maar daar gaan ze gewoon tussenin staan”, weet Van Beek. “Want anders moeten die kindertjes heel ver lopen.” Fietsers parkeren hun rijwielen ook naast de nietjes. “En dan kun je niet meer op het trottoir”, geeft Maanders aan. “Stap af van het stoep, straat stoep profiel, maak de auto te gast hier.”

Pijnpunt 4: Reclameborden
Bij De Vrije Boekhandel komt Guus Welten naar buiten. Welten kaartte in het verleden al vaker in zijn ogen gaten in het Bredase binnenstadsbeleid aan. Die reclameborden voor zijn deur dan? “Die willen wij ook niet, maar we zetten ze neer om te voorkomen dat auto’s hier parkeren. Hier heb je paaltjes staan”, wijst hij iets de Veemarktstraat in. “Daar creëer je twee parkeervakken. Als ze goed zouden handhaven, dan zijn we de eerste die die borden weghalen. Natuurlijk verkopen we daar geen boek meer door.”