menu

Nieuws

Eigenaar Curry Inn na brand: ‘Veel steun en veel reacties’

foto
Michael Janiec
Touseef Nazir van de Curry Inn ruimt op, daags na de brand.
Bredavandaag logo
Michael Janiec

BREDA - Eigenaar Touseef Nazir van de Curry Inn loopt deze vrijdagochtend door zijn restaurant. Hij ruimt op terwijl de gasmeter wordt vervangen en de elektriciteit nagekeken. Zijn restaurant op de hoek van de Haagdijk-Schormolenstraat stond donderdag korte tijd in brand.

Een hartelijk onthaal tijdens het onaangekondigde bezoek: goedlachse eigenaar Touseef Nazir blijft ondanks de flinke tegenslag positief. “Veel vaste klanten belden mij om sterkte te wensen, maar er komt ook veel steun van familie en vrienden”. Hij stemt in met een interview. Zijn boodschap is helder: hij wil binnen een maand z’n restaurant heropenen, met hulp van de verhuurder.

Nazir werkte twee jaar lang keihard om Curry Inn in Breda op de kaart te krijgen. “Ik woon boven het restaurant,” verklaart hij. Hij maakt lange dagen: “Ik begin rond twaalf uur in de middag met voorbereiden en ben meestal pas om twaalf uur in de avond klaar.”

Werkweken van zeven dagen komen geregeld voor, maar donderdagavond stond binnen een enkele momenten z’n wereld stil. Een voorbijganger zag rond 19.00 uur een rookwolk en attendeerde de eigenaar, evenals de aanwezige gasten. Ongeloof volgde, volgens Nazir trof hij binnen vervolgens geen enkel teken van de onheil. In de keuken ontdekte hij geen sporen van de brand, terwijl je dat in eerste instantie daar juist wel zou verwachten.

“Ik was bezig met koken voor de aanwezige tafel. Er was in de keuken helemaal niks aan de hand. Uiteindelijk pakte ik de brandblusser en ben toen het dak opgegaan. Een jongen uit Etten-Leur, die vrijwilliger is bij de brandweer, hielp mij met blussen met de tweede brandblusser.”

Ondanks de genomen maatregelen, bleef er dikke rook uit het dak spuwen. Binnen tien minuten stond de vlakbij gelegen brandweer voor de stoep. De oorsprong van de brand blijkt het plafond, maar de oorzaak is nog echter onbekend. “Ik wil graag in dit gebouw blijven met mijn restaurant, want alles is erop aangepast om het restaurant hier te runnen.”

De verhuurder van het pand gaat uiteindelijk over het herstel aan het gebouw, maar eerst komt de verzekering onderzoek doen. De schade zit hem in elk geval in de verse voorraad in de koeling. Vlees en groente’ kunnen allemaal weggegooid worden, want de elektriciteit moest uit vanwege voorzorg en daardoor ook de koeling. Om te voorkomen dat de brand zich naar de keuken uitbreidde, sloopte de brandweer flinke delen van het plafond. De schade is desondanks nog steeds aanzienlijk.

Als het aan Nazir ligt, dan opent hij morgen. Dat lijkt wel erg snel, eerst moet er veel gebeuren. En voor de klanten die bellen? “Bedankt voor alle telefoontjes. Helaas vervallen de gemaakte reserveringen voor dit weekend, maar ik ga mijn best doen om zo snel mogelijk weer te openen.”