Afbeelding
Een Buurauto aan de rand van de Belcrum.

Primeur voor Belcrum: Meerdere elektrische deelauto’s in wijk

Door: Wijnand Nijs Economie

BELCRUM - In de Belcrum moeten nog voor het eind van het jaar meerdere elektrische deelauto’s geplaatst worden. Dat is het voornemen van het Bredase initiatief Buurauto, vertelt Johan Janse.

Buurauto heeft in Breda inmiddels vijf auto’s rondrijden, landelijk zijn het er 22. De auto’s worden idealiter gedeeld door vijf tot tien personen die hem met een app kunnen ontgrendelen en vervolgens kunnen gebruiken. “De auto’s in Breda staan eigenlijk te verspreid door de gemeente, van Prinsenbeek tot Bavel. Daardoor kunnen groepen geen gebruik maken van elkaars deelauto”, geeft Janse aan.

Door in de Belcrum meerdere deelauto’s te plaatsen, neemt de beschikbaarheid toe en daarmee de huiver om een eigen auto op te geven, denkt Janse. “Eén deelauto is geen auto, zo is het beeld.” Door meer auto’s in een wijk te plaatsen, komt er ook variëteit in het autoaanbod. “Bijvoorbeeld een bestelauto, handig als je eens wat groters moet vervoeren.” Waar de auto's komen, hangt af van de aanmeldingen. 

De vaste gebruikers van een deelauto moeten wel toestemming geven voor gebruik door andere groepen. Het plan van Buurauto is onderdeel van afspraken in de Bredase Mobiliteitscoalitie, waar ook gemeente, BRES en Van Riel Automotive onderdeel van zijn. 

Twee- tot driehonderd deelauto's

In de toekomst zou er in Breda ruimte zijn voor tweehonderd tot driehonderd deelauto’s, becijfert Janse. “In Breda zijn 20.000 tweede auto’s in gebruik bij huishoudens, elke deelauto vervangt vier tot veertien auto’s, blijkt uit onderzoek.” Binnen de mobiliteitscoalitie wordt zelfs gesproken over 500 deelauto’s.

Voor de Belcrum is gekozen om meerdere redenen. “De wijk is gunstig gesitueerd, er zijn alternatieven in de vorm van openbaar vervoer en uiteraard de fiets”, vertelt Janse. “En bovendien kent de wijk een hoge parkeerdruk. Ook de samenstelling van de wijk, met een mix van jongeren met kinderen en oudere inwoners, is gunstig.”

Na de Belcrum zouden meerdere wijken moeten volgen. Als het aan Janse ligt ook met Buurauto’s. “Voordeel van ons systeem is dat het niet anoniem is. De gebruikers kennen elkaar. Dat maakt dat je de auto niet leeg of vies aantreft, wat bij anoniemere deelconcepten wel voorkomt. Gebruikers gaan zorgvuldiger met de auto’s om.”

Zonnedaken

Bij de andere wijken wil Janse Buurauto gaan koppelen aan Zonnedaken. “Daarvoor zoeken we locaties in woonwijken, bij voorkeur basisscholen, waarbij we de overcapaciteit van zonnepanelen gebruiken om auto’s op te laden”, vertelt hij. “Bijzondere is dat de auto’s daar ook terug kunnen leveren, en dus als elektriciteits back-up kunnen fungeren.”