menu

Nieuws

'Pakeerfaciliteiten Breda geen gelukkige keuze'

foto
Simone Vos
Bredavandaag logo
redactie

OPINIE – De binnenstad van Breda loopt het verkeer regelmatig vast. De parkeergarages puilen uit, want de consument zet zijn auto het liefst op de drempel van de winkel. Is een transferium de oplossing voor dit probleem? NHTV verkeerskundige Ruud Horman denkt van wel, “Maar de benaming draagt niet bij aan een succes.”

Verkeerskundigen vinden het een prachtige uitvinding. Persoonlijk vind ik de naam een stuk minder prachtig. Misschien komt het ook wel door de naam “transferium” dat het niet overal een succes is.

Wat is nu de meerwaarde van een transferium, en moet Breda er ook een hebben? Neem een gemiddelde koopavond, zaterdag of koopzondag en verbaas je er over dat er rijen auto’s in kolonne door een drukke stad schuiven, op zoek naar een parkeerplaatsje.

Na lang zoeken en wachten vindt iedereen wel ergens plekje. Daar betalen we dan vele euro’s per uur voor, om na het parkeren weer door diezelfde overvolle stad de weg naar huis te zoeken.

Bij een goed functionerend transferium is er sprake van een ruime parkeergelegenheid buiten het drukke centrum. Daar is het mogelijk om je auto te parkeren voor een paar euro minder en voor een hele dag, en voor dat bedrag krijg je tevens openbaar vervoer van en naar het centrum aangeboden, meestal voor twee tot vijf personen.

Dat openbaar vervoer rijdt met een hoge frequentie en maakt geen tussenstops. Dit alles heeft een aantal voordelen: minder zoeken naar een parkeerplaats, veel minder betalen voor het parkeren, sneller op de plaats van bestemming en minder verkeer in het centrum.

Zijn er dan geen nadelen? Jawel. Hoewel niemand het zal toegeven willen we toch vaak “vlak bij de winkels” parkeren. Het lijkt dan niet uit te maken hoeveel moeite, tijd en geld dat kost. En natuurlijk is dat zeker handig voor mensen die grote aankopen willen vervoeren, maar voor een gemiddelde bezoeker van een winkelcentrum is dat dichtbij parkeren absoluut geen vereiste.

Natuurlijk kost een transferium geld. Het is de vraag waar een gemeente het liefste in wil investeren; in een leefbaar en bereikbaar centrum of in de illusie dat je met je auto midden in het centrum terecht kunt. Breda heeft natuurlijk geen gelukkige keuze gemaakt door bijna alle parkeerfaciliteiten binnen de singels te plaatsen. Al het parkeerverkeer moet dus echt de moeilijkst begaanbare wegen volgen of kruisen om daar te komen.

Een transferium (of bij succes misschien zelfs twee transferia) zou Breda absoluut een positieve impuls geven om de binnenstad nog aantrekkelijker te maken. Als die transferia dan maar wel worden neergelegd op goed bereikbare (en goed aangeduide) locaties dicht bij de invalswegen van de stad. Laat daarbij ook geen verkeer van oost naar west, of omgekeerd, via de noordelijke of zuidelijke rondweg rijden. Die wegen zijn namelijk ook al lang geen snelle verbindingen meer.

De laatste succesfactoren zijn vervolgens goede publiciteit en een goede werking. Een andere forse Brabantse stad heeft vrij recent een transferium in gebruik genomen, waarbij iedere 10 minuten een bus naar het centrum wordt beloofd. Echter: er rijdt maar 1 busje, de enkele reistijd bedraagt 10 minuten en het busje bleef op het transferium staan wachten op klanten… Dan sta je dus aan de centrumkant zo maar een uur te wachten. En dat gebeurt allemaal in de eerste week. Op zo’n manier geef je een transferium erg snel een slechte naam en ontneem je de potentiële klant al heel snel het geloof in dit concept

Dus: gemeente Breda, richt een goed transferium in en maak er uitgebreid reclame voor, zodat iedereen weet wat er achter die mysterieuze naam schuilgaat en hoeveel voordelen het gebruik ervan met zich meebrengt.