menu

Nieuws

‘Dijkgraaf stuurt zijn medewerkers het bos in’

Parkeren bij Brabantse Delta. foto Erik Eggens
Erik Eggens

BREDA – Het Waterschap Brabantse Delta aan de Bouvignelaan heeft een serieus parkeerprobleem. Medewerkers die geen plek voor hun auto kunnen vinden, mogen van dijkgraaf Joseph Vos hun auto in het bos zetten.

“De dijkgraaf stuurt z’n medewerkers letterlijk dieper het bos in”, zegt Waterschap-bestuurslid Paul van den Berg. “Iedere werkdag staan er nu zestig auto’s van het waterschap op de Bouvignedreef. De dijkgraaf vraagt ze nog wel iets voorbij de speelweide te parkeren. Dat gebeurt in de praktijk echte maar zelden.”

De dijkgraaf meldt dat het aantal parkeerplaatsen voldoet aan de gemeentelijke normen. “De normen schrijven voor dat we 104 parkeerplaatsen zouden moeten hebben, het waterschap heeft er 118. Ook bij restaurant Bouvigne Paradijs zijn nog 70 plaatsen beschikbaar.”

Van den Berg vindt het vooral kwalijk dat de dijkgraaf hem van te voren beloofde dat het nieuwe waterschapsgebouw voldoende parkeerplaatsen zou hebben. “Die garantie kreeg ik in een brief van de dijkgraaf”, vertelt Van den Berg.

Wat Van den Berg betreft mag deze toestand leiden tot de val van de dijkgraaf. “Als je willens en wetens in de natuur bouwt en parkeert, maar daar het algemeen bestuur verkeerd over informeert, dan bega je als politieke figuur een doodzonde. En die leidt meestal tot het aftreden van een politieke persoon.”

Een eenvoudige en vooral goedkope oplossing is volgens Van den Berg ook niet voorhanden. “Ze zouden het moeten verkopen en ergens anders een pand huren met voldoende parkeerplaatsen”, vindt hij.

Wethouder Wilbert Willems van Verkeer kan niet meer doen dan toekijken. “Het is openbaar gebied”, zo stelt hij in een reactie. Willems presenteerde vorig jaar nog een visie over parkeren in het Mastbosch. Die voorzag in ongeveer 1000 extra parkeerplaatsen. De gemeenteraad zag er echt niet sin en veegde het van tafel.

Overigens onderzoekt het waterschap op het moment hoe de werknemers naar kantoor komen. "Als blijkt dat te veel mensen met de auto komen, gaan we bekijken hoe we bijvoorbeeld het carpoolen of het gebruik van het openbaar vervoer kunnen bevorderen", zegt een voorlichtster van het Waterschap.