menu

Nieuws

‘Klachten rond evenementen centrum nu regelen’

Bredavandaag logo
Amber Janssen

BREDA - Breda moet niet wachten met het aanpakken van de afhandeling van klachten tijdens evenementen in het centrum totdat de evenementennota klaar is. Dat stelt raadslid van Breda ‘97, Viola de Bruijn.

De Bruijn stelt middels een brief vragen aan het college naar aanleiding van gesprekken met de wijkraad. “Daaruit kwam naar boven dat enkele nijpende onderwerpen die eigenlijk los staan van het evenementenbeleid niet adequaat door de gemeente worden behandeld. De wijkraad heeft hierover het afgelopen jaar diverse keren contact gehad met de wethouder en ambtenaren. Dit heeft niet geleid tot resultaten”, aldus De Bruijn in de brief.

Breda’97 is van mening dat Toezicht en Handhaving een taak is van de overheid en dat dit goed uitgevoerd moet worden. “In het geval van bijvoorbeeld klachten over geluidsoverlast tijdens een feestje staat de politie vrij snel op de stoep van de veroorzaker. Dit zou ook moeten gebeuren bij evenementen. Het kan in de ogen van Breda’97 niet zo zijn dat de rechten van de inwoners genegeerd worden alleen uit commercieel belang van de exploitant.”

De partij vernam ook dat de wijkraad benaderd werd door een organisatie die af wil wijken van het sluitingsuur van een openlucht evenement. “Breda’97 en de wijkraad zijn van mening dat de wijkraad niet bevoegd is om afwijkingen van sluitingsuren goed te keuren. De wijkraad vindt de doorverwijzing van de gemeente naar de wijkraad dan ook ongepast.”

In de brief vraagt De Bruijn onder andere of er één klachtenadres dat voor ieder evenement geldt gebruikt kan worden.

De evenementennota wordt pas kort voor de zomer inhoudelijk besproken, nadat veel betrokkenen zich niet herkenden in de concept-versie.