Afbeelding
Foto: SP Breda

Tochtklachten en slechte communicatie: Bewoners Mooilandflats bieden zwartboek aan

Door: Redactie Algemeen

BREDA - Op een warme dinsdagavond 13 juni was het zover. De directeur van Mooiland kwam naar Breda en ging met 20 buurtbewoners in gesprek over de klachten die zij verzameld hadden in het zwartboek en nam deze in ontvangst. De boodschap is duidelijk. Tochtklachten, slechte ervaringen met de regiomanager en slechte afhandeling van klachten en verzoeken. De bewoners vroegen de jaarlijkse huurverhoging niet door te voeren vanwege het geleden leed en de huidige klachten. Daarnaast willen zij dat Mooiland bij alle woningen de klachten inventariseert en oplost.  

Ruim een jaar geleden kwamen de bewoners van de Mooilandflats in Schorsmolen voor het eerst bijeen, nadat er problemen waren met de verwarming en het ventilatiesysteem. Sommige mensen zaten wekenlang in een vochtig huis zonder werkende ventilatie. Maar dat was niet het enige. De nieuwe dubbele beglazing en tochtroosters brachten een ander probleem aan het licht. Als de ventilatie werkt is deze te sterk en werkt alleen als de roosters altijd openstaan, maar in een koude winter – met hoge gasprijzen – was dit ondoenlijk. En als de roosters dicht zijn ervaren veel bewoners tocht en/of geluidsklachten. Dit werd ook beaamt door de mensen van Mooiland. Voor de bewoners zou een eigen regelinstallatie in de woning een uitkomst bieden.

De aanwezige bewoners hadden genoeg verhalen te vertellen en alle verhalen versterkten elkaar: Lang wachten op antwoord, reparaties worden beloofd, maar niet uitgevoerd en met de regiomanager hadden veel bewoners een slechte ervaring. Het gevoel constant van het kastje naar de muur gestuurd te worden was dan ook alom aanwezig. Directeur Bart Kivits en zijn collega’s luisterden aandachtig naar de verhalen. Kivits gaf aan dat hij de klachten en verzoeken verder ging onderzoeken en gaf aan dat de verkoop van de woningen aan een Bredase corporatie voor Mooiland geen reden is voor om niet meer te investeren in de woningen. Directeur Kivits zegde toe voor 30 juni antwoorden te hebben op de gestelde vragen.