Afbeelding
Foto: Arno Leblanc

Bredanaars warm onthaald op station: Vanaf vandaag 6 keer per uur naar Amsterdam

Door: Ties de Bakker Algemeen

BREDA - Reizigers kregen vanochtend een warm onthaal op station Breda. NS-medewerkers en een mascotte wezen de passagiers op de nieuwe dienstregeling, die gisteren inging, en verwelkomden hen in de nieuwe ICNG-trein. ‘’We krijgen over het algemeen erg positieve reacties van de mensen op het station’’, zegt woordvoerder Arno Leblanc van NS.

Bredanaars die met de trein in de richting van Amsterdam naar hun werk gaan, kunnen vanaf vandaag voor het eerst gebruik maken van de nieuwe dienstregeling van NS. De spoorwegmaatschappij rijdt nu drie keer per uur een Intercity Direct in de richting van Amsterdam. Eerst konden reizigers één keer per uur mee met de Intercity vanuit Brussel, waarvoor je een toeslag moet betalen, of moesten met een overstap op Rotterdam Centraal richting de hoofdstad. Deze extra ritten zijn onderdeel van de massale uitbreiding van het aantal treinen op de Nederlandse sporen. NS meldt dat er in totaal zo’n 1800 treinen per week bijgekomen zijn.

Artikel gaat verder onder afbeelding.


Mascotte bij de nieuwe dienstregeling - Arno Leblanc

Wat verandert er voor Bredanaars?

De voornaamste verandering is dus de terugkeer van de Intercity Direct tussen Breda en Amsterdam. De ICNG-trein zal de reizigers op dit traject vervoeren: ‘’Het is de bedoeling om zo goed als alle ritten van hier naar Rotterdam, Schiphol en Amsterdam met de ICNG te rijden. Die trein gaat met 200 kilometer per uur over de hogesnelheidslijn, waardoor je nog sneller op je plek van bestemming aankomt’’, legt Leblanc uit.

Naast deze Intercity Direct rijdt de normale intercity, waarbij je dus moet overstappen op Rotterdam Centraal om in Amsterdam te komen, ook nog ieder half uur. In een tijdsbestek van een uur heeft een reiziger vanaf Breda keuze uit zes verschillende treinen om richting de randstad te gaan.

Ook op het traject Dordrecht, Breda, ’s-Hertogenbosch en Nijmegen is er wat veranderd. In de avonduren en het weekend gaat deze sprinter vaker rijden. De frequentie per uur stijgt van één naar twee. 

Artikel gaat verder onder afbeelding.


De nieuwe ICNG-treinen op station Breda - Arno Leblanc

Hoe heeft NS dit voor elkaar gekregen?

Een jaar geleden kampte NS nog met behoorlijke personeelstekorten. Reizigers kregen vaak te maken met treinen die op het laatste moment uitvielen, waardoor er in de dienstregeling gesneden moest worden. ‘’Zo zorgen we er voor dat treinen minder vaak op het laatste moment uitvallen. En krijgen onze collega’s meer ademruimte”, liet NS eind oktober van vorig jaar weten.

Maar van dat personeelstekort is werk gemaakt het afgelopen jaar: ‘’Er zijn ongeveer 1500 collega’s bijgekomen, die met name op de treinen zelf werken. Kantoorcollega’s op de trein zijn daardoor niet meer nodig. De laatste Treinassistenten stoppen op 9 december. De massale werving heeft de 1800 extra treinen per week mogelijk gemaakt’’, legt Leblanc uit.