LEVs maken tegenwoordig een steeds groter deel uit van het straatbeeld.
LEVs maken tegenwoordig een steeds groter deel uit van het straatbeeld. Foto: Breda University of Applied Sciences

BUas onderzoekt de potentie van meer elektrische voertuigen op onze wegen

Door: Redactie Algemeen

BREDA - Een consortium van achttien partijen, waaronder Breda University of Applied Sciences (BUas), zijn gisteren in Breda gestart met het project Leverage. Het doel van dit project is om de potentie van licht elektrische voertuigen (LEV’s) volledig te benutten voor het verduurzamen van onze mobiliteit. Denk hierbij aan deelscooters, elektrische fietsen en kleine stadsauto’s.

Het project Leverage is een samenwerkingsverband tussen de kennisinstellingen Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Arnhem Nijmegen, de Technische Universiteit Eindhoven, en publieke en private partners. Ze benadrukken dat licht elektrische voertuigen zoals e-scooters, e-steps, e-bikes en micro-auto’s vrijwel emissievrij zijn en minder (parkeer)ruimte innemen. Deze voertuigen kunnen een alternatief vormen voor auto’s bij het verduurzamen van mobiliteit.

Nadelen van LEV’s

Leverage erkent ook de nadelen van LEV’s. Zo is er overlast van deelscooters in steden en zijn er veiligheidsproblemen op fietspaden als gevolg van toegenomen snelheidsverschillen. De partners benadrukken daarom dat moed nodig is om de potentie van LEV’s volledig te benutten. Het consortium richt zich op vier onderzoeksgebieden, zoals de effecten van LEV’s op het autogebruik en de verkeersveiligheid.

Handtekeningen gezet

De achttien partners hebben dinsdag hun handtekening gezet onder het samenwerkingscontract voor het project Leverage. Het onderzoek wordt mede gefinancierd door Regieorgaan SIA, onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).