foto Wijnand Nijs
foto Wijnand Nijs

Autobranche klimt langzaam uit diep dal

Economie

BREDA – De malaise die de autobranche ten deel viel lijkt langzaam te verdwijnen. Uit cijfers van de Bovag blijkt ten opzichte van vorig jaar een groei. Directeur Marc Koenders van het Bredase autobedrijf Van Tilburg Bastianen onderschrijft het positivisme: “Er zijn tekenen van licht herstel.”

Autobrancheorganisatie Bovag spreekt over een toename van ruim 22 procent in de eerste zes maanden van 2010. “In de autobranche is zeker sprake van toename in de autoverkoop. De truckbranche kunnen we niet onderbouwen met cijfers, maar de geluiden die we horen zijn ook positief”, zegt een woordvoerder.

Volgens Koenders krabbelt de markt op en dat komt door het effect van de maatregelen die dealers hebben getroffen. “Je ziet voorzichtige samenwerkingsverbanden in plaats van dat ze elkaar in de haren vliegen. Er zijn impulsen voor overnames.”

De directeur noemt andere voorbeelden van maatregelen die door dealers zijn ingezet. De vraag wat je kunt doen staat centraal. “In een situatie als deze kijken bedrijven naar de onnodige kosten in de keten. Ondernemers gaan hun bedrijf doorlichten.”

Koenders vindt dat de economische crisis, ondanks persoonlijke drama’s, nog meer positieve ontwikkelingen kent. Het kaf scheidt zich van het koren. “Door de crisis is een aantal zwakke dealers omgevallen. Dat heeft als voordeel dat er niet meer op elke straathoek een dealer zit. Zij hebben de draad inmiddels opgepakt, maar hebben de verkooppunten nu meer geconcentreerd.”

Van Tilburg Bastianen voelde eveneens de hete adem van de crisis in de nek. Het bedrijf had daarom al een paar noodscenario’s klaar liggen. “Die hebben we ingezet. Dat te maken met de kostenreductie en het laten afvloeien van mensen. We hebben 23 personen laten afvloeien, maar dat is allemaal netjes geregeld”, aldus Koenders.

Een andere maatregel van de Bredase auto- en truckdealer was het verleggen van de aandacht binnen het bedrijf. “We hebben ons in het bijzonder gefocust op onze klanten vanuit de gedachte wat we samen kunnen. Zo hebben we aanbiedingen gedaan voor onderhoud van het wagenpark van klanten. Dat is iets wat in deze tijden wordt uitgesteld. Nu hebben we er beiden iets aan”, meent Koenders.

Wanneer de autobranche er weer helemaal bovenop is valt moeilijk te zeggen volgens Koenders. “Onze markt is in tijden van crisis als eerste aan bod. Toch zal het nog wel wat jaren duren voordat we weer op het oude niveau zitten van twee jaar geleden.”