foto Erik Eggens
foto Erik Eggens

ZonneWIJde hoopvol over last minute participanten crowdfunding

Economie

BREDA - Het zijn spannende tijden voor het burgerinitiatief de ZonneWIJde van Breda Duursaam. Het plan voor een zonnepanelenveld aan het Rithmeesterpark heeft nog 51 dagen de tijd om genoeg participanten te vinden via crowdfunding. De teller staat momenteel op 3%.

Hoopvol
Volgens Edwin Waelput van Duursaam is er veel belangstelling voor het idee om 7000 mobiele zonnepanelen te plaatsen bij de E312. “Mensen die zich inschrijven doen dat voor hoge bedragen. De meeste participanten schrijven in voor gemiddeld 1800 euro.” Ook het bedrijfsleven toont volgens Waelput veel interesse in het project.

Momenteel is de crowdfunding-campagne voor de ZonneWIJde 60 dagen bezig. Van de 1,5 miljoen euro die nodig is om het project te realiseren is inmiddels 48.150 euro opgehaald, oftewel 3%. Toch is dit volgens Waelput geen hele lage stand. “Bij crowdfunding wachten mensen vaak tot het laatste moment met investeren, zodat hun geld niet te lang stilstaat."  

Plan B
Binnenkort zal Greenchoice, de energieleverancier van het project, een nieuwe reclamecampagne starten over het project. Ook gaat de ZonneWIJde zich presenteren op verschillende winterfairs. Verder zal er op het Rithmeesterpark binnenkort een bouwbord worden geplaatst. "De komende tijd zullen veel mensen van ons horen", belooft Waelput

Mocht het initiatief niet genoeg geld ophalen binnen de gestelde termijn dan kan Duursaam ervoor kiezen om de crowfunding eenmaal te verlengen. “Maar wellicht kiezen we er dan voor om alvast te beginnen met de bouw, dat ligt een beetje aan de wens van onze participanten. Vooralsnog gaan we ervan uit dat we genoeg aanmeldingen binnenkrijgen”, aldus Waelput.

Het opzetten van een eigen energiecentrale is volgens Waelput een hele klus. “Waar we de afgelopen tijd het meest tegenaan liepen is dat we van onderaf georganiseerd zijn. Daardoor was de samenwerking met sommige patijen in het begin wat moeilijk. Met name de gemeente is gewend om van bovenaf te dicteren wat er moet gebeuren." Burgers die een gelijksoortige initiatief willen opzetten moeten volgens Waelput dan ook beschikken over een lange adem. “Als partij moet je de samenwerkingsmodus aan hebben staan, anders ga je het niet redden.”

Wat er ook gebeurt, de ZonneWIJde blijft sowieso voor 51% in handen van burgers. Dankzij een afspraak met Greenchoice over de energieprijs kan het project een gegarandeerd rendement aanbieden van gemiddeld 4% tot 6%.