V&D vestiging in de Karrestraat in Breda
V&D vestiging in de Karrestraat in Breda Wijnand Nijs

Winkelrevolutie op 150 meter Bredase binnenstad

Economie

BREDA - Vijf winkels van naam en faam dreigen te verdwijnen uit de Bredase binnenstad. Nadat eerder de Bijenkorf al aankondigde met ingang van maart 2016 Breda te verlaten, lijken deze week vier andere winkelketens noodgedwongen zich terug te trekken. Wat betekent dit voor de Bredase binnenstad?

Eerst maar even de opsomming. Het begon deze week met de aankondiging van uitstel van betaling van Macintosh Fashion. Dat betekent meestal dat een faillissement onafwendbaar is. Macintosh is onder meer de moeder van Dolcis (Karrestraat) Invito en Manfield (overburen in Eindstraat). Daarnaast is het ook eigenaar van Scapino, dat in Breda in Winkelcentrum Hoge Vucht zit.

Een dag later volgde de onheilstijding van V&D. Het bedrijf lag al jaren aan het infuus, maar eerder dit jaar trok investeerder Sun Capital al hard aan de noodrem. Het onderhandelde keihard over lagere huren en wilde een collectieve loonsverlaging voor het personeel. Dat laatste mislukte. Wel kregen zo’n 400 van tienduizend werknemers ontslag aangezegd.

Wie dit op Breda projecteert ziet een mogelijke kaalslag op 150 meter winkelstraat. V&D en Bijenkorf hebben enorme panden op toplocaties en zijn zowel via de Karrestraat, waar ze bijna buren zijn, slechts gescheiden door het kleine Wam Denim en de gevel van La Place, dat eveneens ten onder dreigt te gaan als onderdeel van V&D.

Kaalslag? Voormalig projectmanager retail van de Bredase binnenstad Ron Uyldert denkt dat het wel meevalt. “Het is hartstikke triest voor de medewerkers van deze bedrijven, maar als je puur kijkt naar de stenen, dan zijn het aantrekkelijke stenen op een aantrekkelijke locatie.”

Hij vreest niet voor de toekomst. “Er zijn nog behoorlijk wat bedrijven die de oversteek willen maken naar het vaste land van Europa, het zou me niks verbazen als Breda een van de plaatsen is die in beeld is. De stad ligt goed, ook voor logistiek.”

Bovendien, stelt Uyldert, is deze beweging niet iets van de laatste jaren. “Ik zat deze week nog even in wat fotoboeken van oud Breda te kijken en zag daar namen die niemand meer kent, maar die toch echt grote panden in de binnenstad bevolkten. “Hollekamp, Vos, Pennock, Jan van de Ven. Biermans, waar nu in de Karnemelkstraat de McDonald’s zit, Raming, dat zeker zo groot was als de V&D aan de Karrestraat.  Die panden zijn allemaal ingevuld.”

Uyldert heeft ook weinig met het gedweep met het verleden. “Mensen die zeggen dat ze het jammer vinden dat V&D verdwijnt, hoe vaak gingen die er zelf nog winkelen? Of die de Bijenkorf zien als een statussymbool voor de binnenstad, want dan hoor je erbij. Waarbij?”

Dat V&D plaatsmaakt voor een andere keten, kan ook weer een impuls betekenen voor de aantrekkelijkheid van de Bredase binnenstad. “Mits winkels meer toevoegen aan artikelen dan alleen maar de prijs, dan kan het. Zie ook de boekhandel in het pand van Gielen, aan de Grote Markt. Er moet een toegevoegde waarde zijn in de binnenstad. Als je hetzelfde doet als online, ben je gezien.” De ervaren retailmanager is optimistisch. “Er zitten nog steeds heel veel leuke winkels in de binnenstad.”