De officiële opening van de Koning Willem-Alexanderbrug. foto Jorgen Janssens
De officiële opening van de Koning Willem-Alexanderbrug. foto Jorgen Janssens

Commentaar: Elektrisch varen in Breda is symboolpolitiek

Commentaar

COMMENTAAR - Het klinkt natuurlijk mooi: alleen maar fluisterboten voor de pleziervaart in de singels en de Bovenmark vanaf 2020. De Bredase raad nam afgelopen week een motie aan die dit streven moet realiseren. Maar schiet het ook op voor het doel: een klimaatneutraal Breda in 2044?

Dat is nog maar de vraag. De verschillende commerciële rondvaart- en pleziervaartdiensten in Breda hebben samen nog geen honderd bootjes die voornamelijk in de zomermaanden én vakanties door de singels pruttelen.

Die aantallen gecombineerd met het aantal verkeersbewegingen reduceren de impact van deze maatregel tot verwaarloosbaar. Als Breda echt stappen wil zetten, dan vraagt dat andere maatregelen.

Door bijvoorbeeld de toelevering van winkels en horeca te stimuleren de bevoorrading met elektrische voertuigen te laten plaatsvinden, zoals dat eerder al in 2013 groots werd aangekondigd. Dat project stierf vervolgens een stille dood. Of door met pakketdiensten en andere bezorgers om de tafel te gaan over groene distributie, of de taxibranche te stimuleren om over te schakelen op elektrische auto’s voor binnenstadse ritjes. Dan kan Breda pas echt stappen maken en als groene voorbeeldstad dienen, zoals het ook wil met groene energie.

Tot die tijd is de motie elektrisch varen symboolpolitiek van de bovenste plank.