Afbeelding
Foto: WATT fietsen

WATT, de elektrische fiets uit eigen stad

Algemeen

BREDA - Goed nieuws voor de chauvinistische fietser uit Breda, die graag altijd de wind mee heeft. Sinds kort heeft Breda een in elektrische fietsen gespecialiseerd merk binnen de stadsgrenzen: WATT Fietsen.

Bredanaar Frans Nomden is de oprichter, en dat terwijl hij elektrische fietsen eerst maar niks vond. Tot hij er er zelf een ritje op maakte, en bleek dat  altijd de wind in de rug toch wel relaxed fietst. Niet veel later had hij er zelf eentje en is hij WATT Fietsen gestart: het bedrijf dat hippe elektrische stadsfietsen maakt.

Frans wilde graag een elektrische fiets. Maar er was een nadeel aan de elektrische fietsen: ze zien er niet mooi uit. “De hippe elektrische fietsen die op de markt zijn, vind ik veel te duur. Ik ga niet veel geld betalen voor een fiets waar ik alleen maar boodschappen mee doe.”

Met die gedachte ging hij opzoek naar een hippe en betaalbare elektrische fiets die hij uiteindelijk vond op op de Chinese website Alibaba. Dat kon wel eens wat worden, dacht hij. Die fiets hij heeft omgebouwd tot elektrische fiets. Hij kreeg daar zoveel positieve reacties op, dat hij besloot door te gaan. Om het wat serieuzer aan te pakken, benaderde hij compagnon Mark. Samen zijn ze opzoek gegaan naar leveranciers die kwaliteit kon leveren, en dat het toch hip en betaalbaar bleef. Eind 2017 zijn zij WATT Fietsen gestart.

Uitgangspunt voor het frame was een ‘vintage look and feel’, met de accu geïntegreerd in het frame. En dat alles moet betaalbaar én makkelijk te onderhouden zijn. “Als er iets kapot is aan de WATT fiets hoef je niet naar een speciaalzaak, maar je kan gewoon naar de Hema voor de meeste onderdelen.”

Op dit moment hebben ze drie modellen: een fixie, een dames- en een herenmodel. “We merken dat vooral de dames- en herenmodellen populair zijn. Het spatbord, dat niet op de fixie zit, is bijvoorbeeld voor veel klanten onmisbaar.

De fietsen zijn te koop via de website. “Nu komt de fiets uit de fabriek en sturen wij hem direct naar de klant. Dat is veel sneller en goedkoper dan wanneer er een winkel tussen zit”, legt Frans uit. “De fietsen worden nu nog opgebouwd in het buitenland, maar dat willen we heel graag in Nederland doen. Dan is het nog meer een Nederlandse fiets.”

Er zijn eerder dit jaar al veel fietsen besteld via een pre-order, die worden in september en oktober geleverd. Vanaf eind oktober worden fietsen binnen een dag vanuit voorraad geleverd. “Vandaag besteld, morgen in huis is ons doel”, zegt hij.

“Ik heb heel erg het gevoel dat we op het goede moment in de markt gestapt zijn. Elektrische fietsen zijn echt een hype aan het worden. Ons doel is om elk jaar de verkoop te vertienvoudigen.”