De directie van Fightclub, van links naar rechts Cees Faes, Stefan Nuijten, Maarten Elshove en Michiel Mol
De directie van Fightclub, van links naar rechts Cees Faes, Stefan Nuijten, Maarten Elshove en Michiel Mol Foto: Fightclub

Na dertig jaar kiezen voor een nieuwe naam: TCC durfde het

Door: Hanneke Marcelis Economie

BREDA - Iedere ondernemer weet hoe belangrijk naamsbekendheid is. Een naam overboord gooien, is dan ook een gewaagde keuze. Toch doet The Communication Company (TCC) het. Het bedrijf gaat na dertig jaar verder onder de naam Fightclub. "Communicatie al lang niet meer het enige waar het om draait. Slimme campagnes doortrekken naar keiharde sales, zowel online als offline, is inmiddels ongeveer de helft van onze business en dan doen we onszelf met die oude naam een beetje tekort. Dus is het Fightclub geworden", aldus Cees Faes.

Zo’n 2,5 jaar geleden richtten Michiel Mol (Lost Boys, ForceField VR, Force India F1) en Stefan Nuijten (76interactive, PTTRNS, Forza Refurbished) digital agency The Fightclub op. De afgelopen jaren werden de drie Bredase bureaus al praktisch één en als groep aangestuurd door Cees Faes, Stefan Nuijten, Michiel Mol en Maarten Elshove. Een mooi Brabants succesverhaal, waarbij Fightclub afgelopen december zelfs bekroond werd als Beste Digital Agency van Nederland. 

Cees Faes: ‘We werken al sinds een paar jaar nauw samen onder drie labels; The Communication Company (TCC) als creative agency, The Fightclub als online marketing bureau en The Red Corner als development tak voor websites en apps. De meeste van onze klanten werken al met meer dan één van onze labels en onze manier van werken is inmiddels ook verregaand geïntegreerd. Dus we vonden het de hoogste tijd om dan ook onder één naam verder te gaan. De vraag was alleen: Welke? The Communication Company lag natuurlijk het meest voor de hand, want die naam is het bekendst. Maar in tegenstelling tot 30 jaar geleden is communicatie al lang niet meer het enige waar het om draait. Slimme campagnes doortrekken naar keiharde sales, zowel online als offline, is inmiddels ongeveer de helft van onze business en dan doen we onszelf met die oude naam een beetje tekort. Dus is het Fightclub geworden. Deze naam past perfect bij onze eigen mentaliteit én die van onze klanten. In dit economisch klimaat is marketing oorlog en heeft iedereen wel wat te winnen, van marktaandeel tot awards, van sympathie tot omzet.’ 

In de mediawereld is consolidatie de afgelopen jaren een duidelijke trend geworden. Grote netwerkbureaus hebben zichzelf, vaak met grote private equity partijen achter zich, flink opgepompt om schaalgrootte en multidisciplinariteit te creëren. In Breda denken ze daar anders over.

Onafhankelijk

Stefan Nuijten: ‘Wij doen het anders dan de ‘gevestigde orde’. Op de eerste plaats omdat we 100% onafhankelijk zijn en dus geen EBITDA te hoeven overleggen aan een hoofdkantoor in London of Parijs. Alle klanten die we hebben, hebben we zelf veroverd en ze hebben bewust voor ons gekozen, dat geeft een heel andere vibe. Daarnaast, en nog veel belangrijker, zijn we niet alleen aan de voorkant maar ook aan de achterkant één entiteit. 65 Specialisten die maar één doel hebben; de targets van hun klanten realiseren. Ik denk dan ook oprecht dat we een van de eerste bureaus zijn van een nieuwe generatie écht geïntegreerde bureaus. Natuurlijk, er is al een tijdje een consolidatieslag in onze branche bezig, maar als je goed kijkt is dat vaak niet meer dan dat iedereen hetzelfde logo op de voordeur krijgt. Aan de achterkant blijven het vaak aparte bedrijfjes met de oude DGA’s er nog in, die voor hun earn out knokken, en met verschillende accountmanagers, die elk met hun eigen sales targets werken, vanuit verschillende locaties. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat mensen die formeel tot één groep behoren zichzelf tijdens een meeting aan elkaar gaan voorstellen. Dat is voor niemand leuk en daarom doen wij dat fundamenteel anders. Eén bedrijf, één P&L, één locatie, één contactpersoon en één skivakantie. Want het maakt de linker vuist niets uit als de rechtervuist de knock-out slaat. Alleen zo haal je een maximale ROI uit je budget.