Paparazzi

Column

We voelden al aankomen dat Breda op de kaart werd gezet. Hoe je ook het wendde of keerde, de echte wereld begon tot voor kort pas boven de grote rivieren. Eigenlijk telde mondiaal gezien alleen Amsterdam. Die stad heeft de hoogste dichtheid van Bekende Nederlanders. En BN’ers heb je toch nodig als je iets wilt betekenen op cultureel gebied, of op welk gebied dan ook. Hoe meer paparazzi in je stad, hoe belangrijker je bent.

De mensen achter het filmfestival hebben het goed begrepen. Als Mohammed niet naar de berg komt, dan breng je de berg maar naar Mohammed. En dus beleefden we de feestelijke premiere van The Reader afgelopen woensdag. Leuk! Het ritselde er van de BN’ers, en de show werd natuurlijk gestolen door prinses Laurentien. Zomaar uit het niets was de ruimte naast de rode loper naar de bios rijkelijk gevuld met heuse paparazzi, fotografen en cameramensen die een plaatje van al die BN’ers wilden meepikken. En, by the way, onze Bekende Bredanaars waren er natuurlijk ook.

Wie het nog niet begrepen had, de toekomst van Breda ligt in het aantrekken van Bekende Nederlanders, en als het even kan Bekende Wereldburgers (stiekem misten we allemaal Kate Winslett een beetje). Laten we alles wat in Amsterdam bekend is een gratis tweede (derde, vierde) huis aanbieden langs onze singels, geef ze een leuke auto cadeau, beloof ze een voorkeursbehandeling in de Barones en persoonlijke service van ons stadskantoor aan huis voor alle wenselijke regelingen, en binnenkort barst het hier van de BN’ers uit Amsterdam en omstreken. Dat zal zich genetisch dan prettig mengen met onze plaatselijke beroemdheden -want zo gaat dat-, en over twintig jaar bestaat in Nederland er alleen nog maar een ‘Bredase singelgordel’. Jort Kelder zendt uit vanuit de Wilhelmina straat, ‘the place to be’ voor de rijken der aarde. Iedere week een rode loper ergens in Breda, dat moet ons doel zijn.

Bredanaars, we weten wat ons te doen staat! Investeer in BN’ers. En in paparazzi.

Guido van der Kroef