Column: Goedkoop succes

Column

Elke schrijver wil dat zijn werk gelezen wordt. Zonder lezers geen voldoening. Maar ik heb niet de illusie dat mijn columns ooit in gebundelde vorm over een toonbank zullen gaan.

Toch vraag ik me wel eens af hoe groot de oplage is van een succesvol boek.

Van Kluun’s boek “Komt een vrouw bij de dokter” werden meer dan één miljoen exemplaren verkocht. Van de memoires van George Bush verwacht men anderhalf miljoen exemplaren te gaan slijten. Dat zijn dus bestsellers.

Maar welk boek is eigenlijk verschenen in de aller hoogste oplage ter wereld? De Bijbel? De Koran? Wie is de man of vrouw achter dat boek? Die moet wereld beroemd zijn. Nou, nee dus.

Het boek met de hoogste oplage ter wereld komt van de hand van de dyslectische Ingvar Kamprad. Dit jaar gingen er 198 miljoen exemplaren van over de toonbank in 280 winkels, verspreid over 26 landen. Gratis.

Ingvar Kamprad, heeft een filosofie. Een filosofie hoe, zo goedkoop mogelijk, te produceren met behoud van kwaliteit. Zo goedkoop mogelijk produceren met oog voor het milieu. Zo goedkoop mogelijk produceren met aandacht en stimuleringsprogramma’s voor de bevolking in de lage lonen landen die produceren. Dit alles in samenwerking met bijvoorbeeld het Wereld Natuurfonds en Unicef.

Ingvar Kamprad, geboren in een boerderij met de naam Elmtaryd. Nabij het Zweedse plaatsje Agunnaryd. Het boek is de catalogus van zijn bedrijf.

De eerste letter van zijn voornaam, zijn achternaam, de boerderij en de geboorteplaats vormen samen de naam van zijn bedrijf:

IKEA