Breda: Bejaardenstad voor rijken

Column

Oesters, diamanten, maatkleding, hoedjes, witte wijn en het goede leven flitsen door het beeld: Breda is een nieuwe promotiefilm rijker. Het is dat het erbij staat, want anders zou je denken in een spotje voor pakweg Blaricum beland te zijn.

Maar het gaat over Breda, dat zich profileert als stad waar de welvarende burger zich erg thuis zal voelen. Ten minste, dat doen de beelden geloven. Iedereen is ‘van harte welkom’ in deze stad is de boodschap. Na het zien van de beelden wordt het duidelijk waarom die boodschap tussen aanhalingstekens staat. Uiteraard geen kotsende pubers in de bussen van Veolia en de auto's met buitenlands kenteken die geparkeerd staan voor de coffeeshops, want dat past niet in zo'n filmpje. De gewone Bredanaar moet soms wel even twee keer met z'n ogen knipperen om dit beeld van de stad te laten doordringen.

En de kans is aanwezig dat die hem gaat zien. Want de commercial zal in verschillende bioscopen in Rotterdam, Breda en zelfs in Antwerpen voorbij komen. Terug naar de film met een vloedgolf van beelden, die een impressie moeten geven van de stad. Het muziekje. ‘Speciaal gecomponeerde’ themamuziek voor bij deze video. Volgens de makers ‘klinkt de muziek lekker in dolby surround in de bioscoop’. Ik betwijfel het. Na de eerste noot die gespeeld wordt heb je al pijn in je oren.

Afgezien van de ongeïnspireerde melodie in het filmpje is het meest beschamende van alles is dat er oproep wordt gedaan in het persbericht. De gemeente wil graag weten wie de dame is die de eerste drie seconden te zien is. Ze noemen haar een ‘ambassadeur’ voor de stad. Grote kans dat ze hier niet eens vandaan komt.

Waar Breda ligt, de geschiedenis van de stad, wat er ‘naast winkelen en eten’ nog meer te doen is, dat komt niet aan bod. Dat is misschien ook moeilijk te laten zien in maar 30 seconden, maar dit filmpje schrikt de bezoekers van bijvoorbeeld ‘New Kids Turbo’ eerder af dan dat ze er enthousiast van worden. Of de doelgroep die de gemeente wil bereiken überhaupt wel eens naar de film gaat, is zelfs de vraag. Breda wordt in 30 seconden neergezet als bejaardenstad voor de rijken. Het is maar wat je wilt uitstralen.

Bekijk hier het filmpje:
http://www.bredabestebinnenstad.nl/commercial