Klem genetwerkt tijdens LinkedIn-borrel Breda

Column

Twee dagen voordat de polonaise letterlijk een netwerk vormt in de stad, leek Breda massaal aanwezig bij de LinkedIn-borrel in Brooklyn. Da’s mooi om te zien.

Want netwerken is niet alleen online eens wat lijntjes uitgooien en verzoeken tot vriendschap in ieders mail doen ploffen. Als ik het zo moet geloven heb ik tientallen vrienden. Raar toch dat ik die in werkelijkheid nog nooit heb ontmoet. Het zal de makkelijkste keuze zijn bij LinkedIn om iemand een verzoekje te versturen.

Je ziet soms ook dat er bedrijven zijn die hun werknemers stimuleren LinkedIn te gaan gebruiken. Dan ploffen er ineens verschillende verzoeken in je mail, compleet met de standaard Engelse tekst. Da’s jammer. Want een uitnodiging is een mooie manier om (weer) het eerste contact op gang te brengen.

Woensdagavond in Brooklyn was het ouderwets netwerken. Oude bekenden een handje schudden, even informeren naar persoonlijke en zakelijke ontwikkelingen en een drankje drinken. Tijdens deze korte gesprekjes schuift er altijd wel iemand voorbij die je kunt voorstellen aan je gesprekspartner, of word je aan iemand voorgesteld.

En juist dat is het leuke aan deze LinkedIn-borrels. Je ontmoet nieuwe mensen, doet nieuwe ideeën op en hebt even de gelegenheid om kort bij te praten. En daarna nodig je – waar nodig – nog eens je gesprekspartners uit voor een contact op LinkedIn. Of tweet je ze over je ervaringen van de avond.

Op die manier bouw je aan je netwerk. Dat ik niet altijd spontaan reageer op verzoeken tot vriendschap heeft te maken met wat ik hier boven beschreef. Contacten bouw je op, maar dat is mijn mening. En daarmee kun je prima een begin maken op de driemaandelijkse borrels, waarvoor Brooklyn met meer dan 250 aanwezigen inmiddels wat aan de kleine kant lijkt.

Want als haring in een ton is het lastig netwerken. Tipje voor de volgende borrel?

Wijnand Nijs