Afbeelding

Ons bin zûnig!

Column

Nederlanders staan in het buitenland bekend als zuinig. Nou, vooral in België dan. Hoewel 'Going Dutch' in de VS zoveel betekent als 'ieder betaalt zijn eigen kostje'. Ook behoorlijk zuinig... Nou mensen, maar je borst of borsten maar nat, want tijden van weleer keren terug. De broeksriem moet opnieuw worden aangetrokken. En niet te zuinig ook! Zeeuws Meisje (met ook een leuk hoedje); kom er maar in...

De troonrede is weer voorgelezen, maar was een formaliteit, want de miljoenennota was WEER uitgelekt. Hoewel uitgelekt; hij stond 'gewoon' online... Hoe dan ook; we moeten met z'n allen een stap(je) terug. Koopkracht-daling... Dat zagen we al aankomen, maar kunnen we dat ook?

Koopkracht-daling is slecht nieuws voor economieën die groei nastreven. Minder geld te besteden, minder groei. Ikzelf geloof allang niet meer in dat 'groei-verhaal', want we zitten al ruim aan de taks van deze planeet, maar dat terzijde. Maar minder koopkracht betekent dat we onze zuurverdiende centjes wijs moeten besteden. Maar aan wat? Een logische keuze zou zijn dat het gros gaat voor het goedkoopste van het goedkoopste, daar waar het kan. Niet op uiterlijk vertoon, maar op zaken die niet goed zichtbaar zijn. Zaken als eten en huishoudelijke apparatuur en zo. De buren moeten natuurlijk niet het idee krijgen dat het financieel tegenzit met de 'Van-der-Buurtjes'. Dus koopjes, aanbiedingen, twee-voor-de-prijs-zestien, hamsteren, laagste-prijs-garantie, kiloknallers en kopen in bulk. Met joker-stickers! "Zegeltjes erbij?" JOT!!

Maar hoe zat het ook alweer met 'goedkoop is duurkoop'? Nou, dat iemand anders bloed voor jouw koopje en met terugwerkende kracht jezelf. Nee? Eens kijken...
Een broodrooster voor 15,- euro kan natuurlijk niet. Ja, in Weirdoland, maar niet voor het echie. Iemand wordt hiervoor uitgeknepen. Goedkope zonnepanelen? Zelfde verhaal plus dat vaak ook de natuur een flinke douw krijgt.

Maar wat is dan de ECHTE prijs voor, ik noem maar wat, een spijkerbroek? Geen idee... In Nederland?Eurootje of 600,-, schat ik? Of ik een grapje maak? Nee hoor. Inclusief ziekenhuisopname, he! Want de ziektekosten die dat zandstralen van die Blue Jeans mee zich meebrengt zijn alles behalve grappig.

In de meeste gevallen kunnen we stellen (duurzame producten daar gelaten...) dat de duurdere versies niet veel beter zijn dan de goedkopere. Met dit verschil dat je betaald voor de naam. Een Gucci tasje voor 2400,- euro? Yeah right! Dan WIL je gewoon belazerd worden! Nou vooruit; de tas voor de tas is eco...

De pest is dat dit economisch systeem botst met de leefbaarheid van deze planeet. Hoe schoner en duurzamer de producten, des te duurder ze worden. Niet echt handig in tijden van recessie. Er moet juist zoveel mogelijk worden gekocht en verkocht. Het liefst zo 'slechtkoop' mogelijk. Ging vroeger een TV 15 jaar mee, nu nog maar een fractie daarvan. "Och, hij was maar een paar honderd euro. Koop gewoon een nieuwe." En zo jagen we in record tempo al onze grondstoffen er doorheen en vervuilen we ons nest ergens anders. Richard Sennet: "Er is een wereld ontstaan die aangedreven wordt door het creëren van behoeften om te kunnen produceren, in plaats van het produceren op basis van behoeften." Maar het MOET anders stort dit systeem in elkaar. Of kan het ook anders?

Er worden wel stappen gezet naar een volhoudbare circulaire economie, but we're not quite there yet. Gelukkig begint onze Koningin ook langzaam maar zeker in te zien dat deze weg doodloopt en weigert het volk nog langer voor te liegen! "Koersvast in onzekere tijden... Welke koers?!"
De trendwatchters van De TrendRede zien wel een verandering van koers. Kijk, dit is interessant! Ik citeer: "Een nieuwe bevlogen groep laat oude systemen voor wat ze zijn. Ze gaan terug naar de basis van ieder systeem: de mens. Ze zoeken niet langer naar de grote gemene deler, maar naar de kleinst mogelijke schaal om bestaande problemen op te lossen."

De TrendRede kan je via deze link in zijn geheel lezen. En nog gratis ook...

Da's nog eens waar voor je geld!