Hennie van de Kar.
Hennie van de Kar.

Kleurrijke netwerkkoe

Column

Netwerken. Sommigen schieten in een kramp, bij het horen van het woord alleen al. In Breda hebben ondernemers daar niet zo´n last van. Dat vermoed ik tenminste, afgaand op de hoeveelheid netwerkmogelijkheden.

Bovendien komen er steeds nieuwe initiatieven bij. Afgelopen week zagen Bourgondisch Breda en Kleurrijk Brabant Onderneemt Breda het licht. Omdat je niet overal bij kunt zijn – omgaan met beschikbare tijd is vooral keuzes maken – koos ik voor een van de twee.

Bourgondisch Breda klonk aantrekkelijk, toch ging ik uit nieuwsgierigheid naar Kleurrijk Brabant Onderneemt Breda, een initiatief om contacten tussen ondernemers van verschillende nationaliteiten te stimuleren. Business Coach Farid Darkaoui, gaf twintig gouden marketing tips weg, waarvan ik er een wil delen: ´jouw bedrijf moet een paarse koe zijn´. Hollandser kan bijna niet. Een paarse koe als metafoor voor het opvallen tussen wit-, bruin-, en zwartgevlekte soortgenoten. Dan weten potentiële klanten sneller waarom ze met de paarse koe (met jou dus) zaken moeten doen en niet met de blatende buurman.

Al eerder beïnvloedde het beeld van een koe mijn denken. K.O.E.; dat is wat ik heb onthouden van een seminar over netwerken bij de start van mijn bedrijf. K.O.E. staat voor Kaken Op Elkaar. Niet alleen je eigen verhaal loeien, maar luisteren naar wat anderen zeggen. Echt luisteren. Dan krijgen netwerkbijeenkomsten verrassende wendingen, zoals deze avond van Kleurrijk Brabant Onderneemt. Helaas wel gevolgd door een onrustige nacht, waarin paarse koeien met hun geloei voortdurend om aandacht vragen in mijn droom. Zo bont moet je het natuurlijk niet maken als je wilt opvallen!