Hennie van de Kar.
Hennie van de Kar.

Wifi op het menu

Column

Lopend, op weg naar het centrum, valt mijn blik op witte krijtletters op een reclamebord. Tapas, lunch, wijn en wifi. Het staat er echt. Wifi op het menu; aanleiding voor een binnenpretje.

Ik hoor mezelf al antwoorden op de vraag: ‘wilt u vast wat drinken?’ ‘Doet u mij maar het wifiwachtwoord. De rest bestel ik straks.’

Wifi standaard op de menukaart, niet alleen in elk restaurant, maar in heel Breda. Daarover werd de afgelopen tijd al het een en ander geschreven, o.a. door blogger Jos Beckers. Deze week kreeg zijn blog over wifi in Breda een vervolg met een artikel over citymarketing. Volgens deze ‘specialist in connectiviteit’ gaat het te ver om gratis wifi te zien als drijvende kracht om toeristen naar de stad te trekken, maar is het eerder een aangename randvoorwaarde als je een stad bezoekt. Net zoals een verzorgde stad en goede betaalbare parkeermogelijkheden dat zijn.

Dat zijn visie klopt, merkte ik pas nog toen ik in Amsterdam de toerist uithing. Bij de keuze voor een pitstop, viel de keuze steeds op cafés en restaurants met gratis wifi. Door mijn ‘eigen stad’ tijdelijk in te ruilen voor een andere omgeving, kon ik met meer afstand naar Breda kijken en zag nieuwe mogelijkheden. Zo werd mijn beeld van een extra schrijf-/werkplek aan het nieuw te ontwikkelen stadsstrand in Belcrum, steeds helderder. ‘Schrijven aan het strand’ wordt met gratis wifi bij het Bredase stadsstrand namelijk heel realistisch. Daarmee is gratis wifi niet alleen een leuke bijkomstigheid voor toeristen maar interessant voor alle zzp’ers in de stad. Wifi op het menu; niet alleen om toeristen te trekken maar ook om zzp’ers te behouden.