Blauwe zone Belcrum.
Blauwe zone Belcrum. Babs Verstrepen

Ineens weet je het, je koopt een parkeerautomaat

Column

De situatie rondom het parkeren in Belcrum/Linie is al jaren een probleem. Een gedeeltelijke oplossing werd destijds gevonden in het uitzetten van een zogenaamde blauwe zone in een deel van de Belcrum. Hieraan zijn voor bewoners geen kosten verbonden en bezoekers mogen er met een parkeerschijf 2 uur lang parkeren. Een uitstekende maatregel die precies deed wat hij moest doen, passanten weren die ’s morgens de straat in kwamen scheuren, de auto parkeerde en richting het station liepen. Het is echter een tijdelijke oplossing, dus hoe nu verder?

Op de site van ViaBreda wordt melding gemaakt van een werkgroep om het toekomstige parkeerbeleid te onderzoeken. Volgens de site zijn er twee keuzes, vrij parkeren of betaald parkeren. Persoonlijk vraag ik mij af waar de optie is gebleven om de blauwe zone te behouden en bewoners te laten betalen voor een ontheffing. Een bezorgde buurman vroeg zich dat ook af en belde met de gemeente. Het antwoord was dat handhaving binnen een blauwe zone voor rekening van de gemeente komt terwijl opbrengsten van uitgeschreven boetes naar Den Haag gaan.

Dit antwoord klinkt in eerste instantie als een plausibele reden om de blauwe zone als optie te verwerpen. Echter, bij betaald parkeren komen dezelfde kosten kijken, daar moeten immers ook parkeerwachters rondlopen, maar er staat tegenover dat er ook opbrengsten zijn. Namelijk uit parkeerautomaten en uit vergunningen voor bewoners. Klinkt ook redelijk, toch?

Maar nu een klein rekensommetje, stel dat er 30 parkeerautomaten nodig zijn om het parkeren rondom het station te reguleren. Dan heb je het over een bedrag van zo’n 500.000 euro aan kosten voor aanschaf en plaatsing van de parkeerautomaten. Tel daarbij zo’n 3.500 euro op. Voor de duidelijkheid dit is per parkeerautomaat, per jaar. Dit zijn kosten voor onderhoud, (elektronische) geld transport en vandalisme (bron gemeente Utrecht).  Dan ziet zo’n plaatje er ineens heel anders uit. Er moeten dus heel erg veel inkomsten tegenover staan om betaald parkeren enigszins kostendekkend te krijgen.

Op een klein kladpapiertje zit ik ondertussen een beetje te rekenen en ik schat dat de inkomsten uit parkeerontheffingen voor bewoners maximaal 100.000 euro per jaar gaan opbrengen. Kort door de bocht zou dit dus betekenen dat Belcrum-bewoners meer dan 6 jaar lang betalen om de kosten voor de aanschaf en plaatsing van de parkeerautomaten eruit te krijgen.

Wat blijft er dan nog over van parkeerregulering, wanneer de gemeente Breda er financieel baat bij heeft om zoveel mogelijk bezoekers betaald te laten parkeren in ons mooie wijkje? Een bord Parkeren Station, volg Belcrum?