Afbeelding
Guido van der Kroef

Keerpunt is leerpunt

Column

COLUMN - Guido van der Kroef bekijkt Breda met andere ogen. Hoe wordt de stad gebruikt en welke invloed hebben gebouwen en straten op de bewoners. In deze aflevering: keerpunt Valkenbergpark. 

Nu er rondom het verlengde Valkenberg een nieuwe rijroute voor het autoverkeer is ontstaan, duiken er meteen problemen op. Het keerpunt op de J.F. Kennedylaan ter hoogte van de Valkenstraat is een knelpunt en volgens de VVD is er zelfs sprake van een situatie die een gastvrije stad niet past, zo meldde deze website recent.

Wie ter plekke een kijkje gaat nemen ziet al snel waar de schoen wringt. Autoverkeer van de Academiesingel kan zijn route niet meer vervolgen richting Sophiastraat en Boschstraat. Om dat toch voor elkaar te krijgen moet een eind verderop midden op de Kennedylaan worden gedraaid, wat een gevaarlijke situatie kan opleveren. Inmiddels is er een bord met een draaiverbod geplaatst. Maar wie luttele minuten ter plekke observeert, merkt dat dat bord regelmatig niet wordt opgevolgd.

Terug naar vroeger?
Onder andere de VVD suggereert, aldus het bericht, dat een terugkeer naar de oude situatie beter is, want noch bereikbaarheid noch verkeersveiligheid zijn ermee gediend. Maar ook even gekeken naar de positieve punten: er raast minder verkeer langs het park, de verkeerssituatie bij de ingang van het park is veel overzichtelijker geworden. En de Sophiastraat is een meer verkeersluwe straat geworden in de aanloop naar het park. Allemaal veel vriendelijker voor fietsers en voetgangers. En mogelijk ook voor bewoners van de straat.

Inderdaad is de situatie lastig voor het verkeer. Want omrijden doen automobilisten niet graag (eigenlijk zit daar het probleem). En wie de stad niet kent, heeft geen idee hoe hij of dat zou moeten doen zonder TomTom. Niet ideaal, maar de vraag is of dit ongastvrij is. Dat verband is onduidelijk. In de praktijk zien we dat door de stad autoluw te maken de kwaliteit van stad en publieke ruimte toeneemt. En in veel gevallen leidt dat onder andere tot grotere bestedingen van de consument.

Ruim baan voor beloopbaarheid
Als voetgangers en fietsers floreren in de stad, zijn talloze positieve effecten het gevolg. Het CROW, kennisplatform voor infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer in Nederland heeft een top infographic-poster uitgebracht waarin de voordelen van een beloopbare stad keurig op een rijtje zijn gezet. Dat werpt een genuanceerd licht op het beperken van het autoverkeer in de stad. In bijvoorbeeld Groningen is de binnenstad in kwadranten gedeeld die onderling voor autoverkeer niet te bereiken zijn. Tenzij men via de ringweg omrijdt. Fietsers en wandelaars  spinnen er garen bij. Met andere woorden: een stad kan niet zonder automobiliteit, maar hoe minder, hoe beter. Zou je zeggen. Ook buitenlandse steden als Kopenhagen bevestigen dat beeld.

Of de situatie bij het Valkenberg nu terug naar het oude moet? Toch maar goed over nadenken of dat de juiste stap is. Misschien is het ook even wennen. Want de gastvrijheid van een binnenstad wordt niet bepaald door het autoverkeer. Maar door de beleving van bewoners en bezoekers. En die zijn het beste af als ze lekker een eindje weg kunnen lopen.

Guido van der Kroef is fotograaf, schrijver en psycholoog. Hij heeft een bijzondere belangstelling voor de wisselwerking tussen mens en omgeving.