Afbeelding

En, wat gaan we nu doen met de Koepel?

Column

Met het aanwijzen van een nieuwe locatie voor de opvang van ontheemde asielzoekers komt De Koepel leeg te staan. Al velen hebben zich gebogen over een mogelijke toekomstbestemming en ondanks dat ik het een ludiek plan vind om er een markthal van te maken, is het geen goed plan. Gezien de leegstand in het centrum van Breda heeft onze stad geen behoefte aan nog eens zoveel vierkante meters winkelbestemming. Dus, waarom vertimmeren we de boel niet om tot een conferentiehotel?

Een conferentiehotel is geen regulier hotel, en de gasten hebben andere eisen vergeleken met een gewoon hotel. Daar waar reguliere hotelgasten luxe en service verwachten, verwachten deelnemers aan een congres dat het efficiënt en comfortabel is. Geen grote kamers met een ligbad, maar een nette, schone kamer met één, of twee, éénpersoonsbedden, een douche en een toilet. En hoe episch zou die enorme ruimte onder de koepel eruit zien wanneer het ingericht is als eetzaal; een mooie hoge boom in het midden met daaromheen tafels en buffetten. In de bijgebouwen zorg je voor goede technische voorzieningen voor beeld en geluid, en je bent klaar.

De meeste grote conferentiecentra liggen ver buiten de stad. De Koepel zou zich onderscheiden door niet ‘op de hei’ te liggen, maar juist midden in het centrum van een bruisende grote stad. De ligging geeft zelfs de mogelijkheid om OV gebruik te stimuleren door reis&verblijf-combikaarten aan te bieden. En wat betreft de directe concurrenten; Breda ligt gunstiger ten opzichte van de randstad dan de Koningshof in Veldhoven, en niet elke congresorganiserende beroepsvereniging zit te wachten op de sprookjesachtige omgeving van het Efteling-congrescentrum.

Twee- tot vierhonderd overnachtende gasten in het centrum van Breda. Denk eens aan de werkgelegenheid voor huishoudelijk-, technisch-, keuken- en kantoorpersoneel die het met zich meebrengt. En hoeveel lokale toeleveranciers kunnen hier van kunnen profiteren? Plus, stel dat tien procent van de congresgasten besluit om even, tussen de sessies door, de stad in te gaan. Of beter nog, om nog eens een keertje terug te komen voor ‘een weekendje Breda’. Wat voor effect zou dat hebben op de ondernemers in het centrum van de stad?

Zelfs het feit dat congressen meestal op doordeweekse dagen plaats vinden kan een voordeel zijn. Dit geeft de mogelijkheid om ook een deel van de particuliere markt naar je toe te trekken. Zorg voor aansluiting met Breepark, organisatoren van events als Pussy Lounge, maar bijvoorbeeld ook met House of DJ’s. In plaats van een lokale markt te bedienen, creëer je een (inter)nationale markt door betaalbare overnachtingsmogelijkheden te bieden.

Kom op gemeente Breda, Armin van Buuren en Kensington hebben met hun videoclip een eerste aanzet gegeven, nu zijn jullie aan zet!

Babs Verstreepen