Afbeelding

70 km/u op Stationslaan kan best....

Column

Na het schokkende bericht van het Nederlands Forensisch Instituut dat de persoon die een kleuter dood reed op Koningsdag, 50 kilometer per uur te hard door een woonwijk gereden heeft, realiseer ik me dat deze snelheidsovertreding op de Stationslaan orde van de dag is. Blijkbaar weet men zich geen raad met de verschillende verkeersborden en tekens op de weg, daarom een korte opfriscursus.

Dat ene bord aan het begin van de weg, rond met een rode rand eromheen en een dikke vette zwarte 30 in het midden. Dat bord is daar niet opgehangen omdat één van de omwoners zijn dertigste verjaardag viert.

Dan die zwart-witte strepen op de weg. Die liggen er niet als decoratie. Ze liggen er ook niet om taxichauffeurs de weg te wijzen naar de openbare toilet-gelegenheid die Belcrum heet. Ik geef toe dat hier wat verwarring over is. Want met enige regelmaat treffen wij in de straat taxichauffeurs aan die een plasje staan te doen tegen een boom. Maar voor de duidelijkheid, dat was niet de oorspronkelijke intentie van die zwart-witte strepen. Zo’n ding heet een zebrapad ofwel een voetgangersoversteekplaats. Heel irritant inderdaad, maar jullie worden geacht om voor die rare strepen op de weg te stoppen wanneer voetgangers over willen steken.

Een soortgelijk iets wordt van jullie gevraagd door die haaientanden. Dat zijn die rare witte driehoeken die op de weg gekalkt zijn ter hoogte van een fel geel bordje met een fiets erop. Ik leg het nog maar een keer uit. Wanneer er een fietser aankomt die de weg over wil steken is het aan jullie, automobilisten, om hen voorrang te verlenen. En voorrang verlenen betekent niet dat je nog even iets meer gas geeft om er snel voor te schieten, nee dat betekent dat je gas terug neemt of zelfs even stopt. En wanneer je je zorgen maakt of die auto die achter je rijdt dat wel op tijd opmerkt, bedenk je dan dat de kreukelzone van jouw auto iets beter functioneert dan die van de overstekende fietser of voetganger.

En dan tot slot die drempels. Ze zijn inderdaad niet zo hoog en ze vallen inderdaad niet zo op. Maar deze drempels zijn geen verlengstuk zijn van freerunning Parkour Breda of van de skatebaan Pier 15. In theorie is het mogelijk om er met 70 kilometer per uur overheen te knallen zodat je auto gelanceerd wordt als een korte afstandsraket, maar de behaalde tijdwinst is echter minimaal

Dus wannabee Verstappens, er zijn clues genoeg die aangeven dat de verkeerssituatie zich op de Stationslaan niet leent om hard te rijden, maar je moet ze wel willen zien. En dat gaat nou eenmaal beter wanneer je je voet even van het gaspedaal haalt.

Babs Verstrepen