Afbeelding

Babboe-bakfietsen-terreur

Column

Trendsettende grachtengordel-ouders uit Amsterdam zijn er al een paar jaar zoet mee en trendvolgende ouders uit Breda rollen er langzaam achteraan.

Toch zijn de Babboe-bakfietsen, en de varianten ervan, niet meer weg te denken uit het Bredase straatbeeld. Zeker niet in de wijken die zich iets links van het midden positioneren op de politieke windkaart.

Er blijkt een ware vormgevings-oorlog gaande te zijn onder de producenten van die bakfietsen. Nou ja, producenten? Eigenlijk zijn het retailers want om de prijs laag te houden wordt de productie uitbesteed aan lage-lonen landen. Persoonlijk vind ik dat opvallend omdat de beoogde doelgroep jonge bewuste ouders lijken te zijn die juist willen investeren in een betere wereld. Maar blijkbaar reikt die wil niet verder dan de luchtkwaliteit in hun eigen stad, en is het geen enkel probleem dat de bakfiets-bouwpakketten voor een prikkie in elkaar worden gemeubeld door arme mensjes in een ver buitenland.

Ik geef toe, op de foto’s in de reclamefoldertjes ziet het er allemaal heel idyllisch uit. Van die hippe mama’s en papa’s met een stel blij kraaiende koters in zo’n bakkie op weg naar iets leuks. Op die foto’s is het altijd mooi weer en misschien nog wel belangrijker, op die plaatjes zie je nooit dat de kinderkruiwagens irritant in de weg rijden doordat ze de gehele breedte van het fietspad nodig hebben.

De folders vermelden ook niet dat ze in de fietsenstalling vreselijk onhandig zijn omdat ze de ruimte van een gemiddelde driezitsbank in beslag nemen. Of dat  wanneer het regent, zo’n bak langzaam maar zeker verandert in een koud en kil kikkerbadje.

Ook staat er in de foldertjes niet dat je je als milieubewuste papa of mama helemaal te pletter moet trappen om de kids op tijd af te leveren bij het kinderdagverblijf, en dat jij vervolgens je weg mag vervolgen met een zinloze lege bak die aan je fiets zit vastgenageld. Met een rood verhitte kop en kleffe rug kom je vervolgens aan op je werk, om eerst een half uur verplicht uit te moeten dampen bij de koffieautomaat.

Geen wonder dat je tegenwoordig steeds vaker de oplaadbare batterij-variant voorbij ziet stuiven. Met een gangetje van 25 km per uur zit het nageslacht een halve nekwervelbeschadiging op te lopen in die bak. En als je ziet wat voor een prijskaartjes er aan die e-bike bakfietsen hangen, kun je bijna net zo goed een au-pair in huis nemen die de kinderen naar school brengt. Maar ja, in tegenstelling tot de bakfiets kun je die au-pair niet zomaar stallen in je schuur en krijg je bij aanschaf ook geen ANWB-lidmaatschap cadeau…

Babs Verstrepen