Afbeelding

De Google-gestapo vindt dat ik moet lijnen

Column

Vroeger dacht ik dat mijn laptop een hekel aan me had wanneer er weer eens een dieet-reclame voorbij kwam. Nu weet ik dat het niet aan mijn computer ligt maar aan de Google-gestapo. Maar waarom denkt dat algoritme dat ik een voorliefde heb voor de lijn- en afval-avonturen van Linda de Mol?

Dat de Google-gestapo begrijpt dat ik van stedentripjes en muziek houd, dat begrijp ik. Dat er af en toe reclames voor incontinentieluiers voorbij komen dat noem ik een incidentele misser, hoewel ik reëel genoeg ben om toe te geven dat het moment ooit zal komen dat we het nodig gaan hebben. Maar hoe en waarom wordt mijn internet-gedrag gelinkt aan LINDA? De keren dat ik dit, of welk ander, online damesbladen bezocht heb, zijn op de vingers van een hand te tellen. Aan de andere kant hebben de woorden ‘dieet’ of ‘afslanken’ nog nooit deel uitgemaakt van mijn google zoekopdrachten. Niet dat het niet nodig is, maar gewoon omdat ik zelfs te lui ben om een dieet te volgen.

Dus waarom krijg ik zo ongeveer op elke internet-pagina die ik bezoek reclame te zien van LINDA? En waarom word ik op social media bijna doodgegooid met haar - loesje-achtige - dieet-oneliners. Ziet de Google-gestapo overeenkomsten tussen mij en onze nationale knuffelmol die ik zelf niet zie?

Okee, we zijn beiden een ietsiepietsie te zwaar en ja, we hebben allebei zogenaamd blond haar, maar verder kan ik echt helemaal niks verzinnen. Of het moet zijn dat we beiden van een glaasje wijn houden en dat we alle twee moeite hebben met weerstand bieden aan lekker eten. Maar misschien gaat het wel helemaal niet over de overeenkomst tussen LINDA en mij. Misschien is LINDA wel de Sky Radio onder de damesbladen en richt het zich op de doelgroep zonder specifieke kenmerken. En misschien is dat ook wel de kracht van deze strak geregisseerde LINDA marketing campagne. Dat iedere ‘vrouw van zekere leeftijd’ eigenlijk een LINDA-vrouw is.

Dus misschien moet ik de Google-gestapo gewoon gelijk geven; net als bijna alle vrouwen behoor ik tot de LINDA doelgroep. En net als al die anderen moet ik even door deze tijdelijke LINDA-lijnt-diarree heen. Daarom lieve LINDA, zet ‘m op, doe je best en bereik in recordtijd je streefgewicht. Want hoe sneller jij dat doet, des te sneller krijg ik weer commercials te zien die me misschien wel interesseren.

Babs Verstrepen