Brabants nachtnet succes volgens NS

Nieuws

BREDA/DEN BOSCH - Het nachtnet in Noord-Brabant is volgens de NS een groot succes. Dit blijkt uit onderzoek dat de Nederlandse Spoorwegen uitvoerden. De proef met het nachtnet begon in december 2007 en duurt nog tot december 2010.

Vooral de verbindingen Utrecht-’s-Hertogenbosch en Breda-Dordrecht scoren goed. Het nachtnet wordt het vaakst gebruikt in de vrije tijd, voor bezoek van vrienden, of bezoek van een evenement zoals onder meer Pinkpop. Ondervraagden noemen het kunnen drinken van alcohol en het gemak van de trein als argument.

“We wilden vooral graag mensen uit de Randstad naar Brabant krijgen”, stelt NS-woordvoerder Marlies van Daalen. “Je ziet dat dat ook gebeurt.” Op sommige trajecten verdubbelde het aantal reizigers tussen februari en mei. “Maar dat heeft ook met het weer te maken. Mensen gaan op stap als het mooier weer is.”

Over het algemeen waarderen de reizigers het nachtnet met een 7,9. Sociale
veiligheid wordt met een 7,8 hoger gewaardeerd dan de reguliere NS-treinen. Uit onderzoek blijkt dat 47% van de reizen nieuwe treinreizigers zijn en het aantal reizigers stijgt nog steeds. Zo’n 30% komt uit de Randstad. Brabant wordt dus aantrekkelijker om te bezoeken.

Ondervraagden hebben ook suggesties gedaan voor verbetering van het nachtnet. Het gaat dan om uitbreiding van de voorziening (meer nachten, meer treinen of meer verbindingen) of betere aansluitingen. Ook werd gevraagd om de fietsenstallingen langer open te houden.

Ook bekijkt de NS of er vaker combinatietickets verkocht kunnen worden. Reizigers konden eerder al een gecombineerd trein- en toegangskaartje voor 013 kopen.

De nachttreinen richting en door Brabant rijden drie nachten per week (donderdag-vrijdag, vrijdag-zaterdag en zaterdag-zondag). Op die dagen rijden er treinen die Breda, Dordrecht , Eindhoven, ’s-Hertogenbosch en Tilburg met elkaar en met Utrecht en Rotterdam verbinden.

Gedeputeerde Staten zien op dit moment geen aanleiding om wijzigingen in de
opzet van de proef te overwegen. Na de eindevaluatie in 2010 zal bekeken
worden of continuering en mogelijke uitbreiding van het nachtnet wenselijk is.

Om de proef met het Brabants nachtnet mogelijk te maken draagt de provincie jaarlijks €1,1 miljoen bij. De Brabantse steden en Dordrecht betalen een ton per jaar.