Dromen van een Bredaas horrorhuis

Nieuws

Dracula ligt er in z’n kist. En een buitenaards wezen ligt ernaast in een couveuse. Welkom in de House of Wax. Over hoe Bredanaar Cor Vermeulen (49) zijn eigen wassenbeeldenmuseum heeft gecreëerd. Zondagmiddag was de offiiële opening.

BREDA – Het begint al bij de trap naar de zolder in Heuvel100, waar House of Wax zit. Groen-zwarte muren. Rode handafdrukken op de treden. Bloedspetters? In het minieme kunstkaarslicht is de illusie haast werkelijkheid. Maandenlang bouwde Cor Vermeulen perfectionistisch aan zijn griezelzolder. Zondag volgt de officiële opening. Het moet het visitekaartje zijn van House of Wax, de griezel en fantasy designstudio, die hij runt, samen met zijn dochter Lisa-Marie.

House of Wax is af. Denk je, als argeloze bezoeker. Cor niet. “Het liefst zou ik nu nog een nieuwe pop gaan maken. Maar dat kan niet, dan ging het nooit open.” Hij geeft een voorbeeld van zijn perfectionisme, terwijl Dracula mee lijkt te luisteren. “Vroeger maakte mijn moeder ook kleding voor me. Maar dat leverde zoveel discussie op. Nu doe ik het allemaal zelf. Het moet af zijn, ook wat je niet ziet.” Hij wijst naar een beeld. “Die onderkleding is helemaal geborduurd, ziede niks van, maar dat moet, vind ik.”

Het is een vorm van perfectionisme die zakelijk lastig kan zijn. Dus doet hij die kant van de zaak ook niet. “Lisa-Marie is daar veel beter in”, vertelt Vermeulen, twee dagen voor de opening. “Ik kan ook niks verkopen wat ik voor m’n eigen heb gemaakt. Dat heb ik ene keer gedaan, maar daar heb ik spijt van gehad, dat wil je niet weten.”

Dus produceert hij nu in opdracht. Pakken, wassen beelden. Geheel in fantasy- en sprookjessfeer. Ze weten hem te vinden in die wereld. Prijzen won hij zat met zijn creaties, op de verschillende Fantasy-faires. Laatst weer op een grote beurs in Duitsland. “Ik mag al niet meer meedoen aan die wedstrijden. Ze vinden het te professioneel.”

Vermeulen heeft de voorliefde voor griezel en horror niet van een vreemde. Zijn pa leerde hem griezelen. “Ik ging met hem naar de bios, naar films waarvoor je zestien moest zijn. Onder zijn jas schuifelde ik naar binnen. Waarschijnlijk gaf hij een grote knipoog naar de kaartjesverkoper, maar dat wist ik natuurlijk niet.”
Zo werd hij als klein jochie gegrepen door Dracula. Met Christopher Lee. En ‘De man met de wassen beelden’, The House of Wax dus, van Vincent Price. “Pa, dat wil ik ook, zei ik tegen hem. Droom maar lekker verder, zei hij. Hij zou zo trots geweest zijn op dit.”

Zijn dochter Lisa-Marie is inmiddels ook al jaren besmet. Ook zij is creatief, won al prijzen met outfits gebaseerd op horror en fantasy. Als de Princess of Darkness gaat zij in door het leven. In te huren voor feesten en bijzondere gelegenheden.
Dat geldt ook voor Cor. In de House of Wax gaan ze workshops geven, en zelf fleurt hij verkleed feesten op. Illustrator is hij eigenlijk van beroep. “Ik heb boekjes gemaakt met Lex Goudsmit, kwam vroeger veel bij Anton Pieck thuis. Heb ‘k veel van geleerd, van diejen mens.”
Een opleiding voor het maken van wassen beelden heeft hij nooit gehad. “Veel kijken, en proberen. Ik ben veel bij de Efteling geweest.” Nu maakt hij modellen, mallen. Op basis van een ontwerp. “Bijna alles kan ik maken.” Vermeulen doet het om brood op de plank te krijgen, maar het liefst zou hij alleen bezig zijn met House of Wax. “Het allerliefst zou ik een horrorhuis hebben in Breda, en mooi oud huis, helemaal inrichten. Een soort wassenbeeldenmuseum, ja inderdaad. Daar droom ik van.”

www.princessofdarkness.nl
www.houseofwax.nl