Filmrecensie: Bomb It.

Nieuws

BREDA – De Europese première van de film over graffiti, Bomb It, trekt erg weinig bekijks tijdens het International Film Festival Breda. Slechts vier mensen (onder wie ik) zijn naar de MustSee-bioscoop gekomen om de film over ‘taggers’ te zien. Misschien omdat een uur ‘s middags te vroeg is, de hele bioscoop is nog leeg. De film op zich is zeker niet slecht.

‘Bomb It’ is zeker niet de eerste film over graffitiartiesten, zoals de groep zichzelf noemt. De film maakt zich wel uniek door meerdere aspecten van het werk zelf te belichten. En niet alleen op één plek. Philadelphia, New York, Amsterdam, Berlijn en Tokyo. Overal bestaan artiesten die het ‘taggen’ tot een kunst hebben verheven, zelfs in de townships van Kaapstad.

De opvatting dat ‘bombing the city’ tot verloedering leidt, schiet bij veel van hen in het verkeerde keelgat. Het publieke domein moet publiek blijven. “Als er ergens belasting voor is betaald, mogen wij het versieren om zo een politiek of sociaal doel te belichten”, is het credo.

Kritiek binnen de graffitiartiesten is er natuurlijk ook. Graffiti moet een kunstwerk zijn met een boodschap, niet zomaar je eigen naam op een muur. De graffiti als op de metro’s in de New Yorkse Bronx is verouderd. Maar achterhaald of niet, die graffitiartiesten legden wel de basis voor wat is uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen.

“Een fenomeen dat een miljarden kostend probleem is”, vult een vrouw van de stichting TAG, (Totally Against Graffity) aan. Wat begon als een grafische vorm van rebellie, is sinds de jaren ‘70 uitgegroeid tot commerciële en voor sommigen lucratieve bezigheid die zeker niet snel verdwijnt.

Regisseur Jon Reiss heeft klaarblijkelijk veel moeite gedaan artiesten te filmen die serieus wat in die wereld hebben betekend of dat nog doen. Diverse wereldsteden worden onder de loep genomen, wat de film een internationaal allure geeft. Perfect voor de vertoning op een International Film Festival

'Bomb It' is zondag 29 maart nog te zien in bioscoop MustSee om 10:00 uur in de grijze zaal.