‘We zijn geen boemannen’

Nieuws

BREDA – Het woord gerechtsdeurwaarder roept vaak een negatieve gevoel op. Sommigen mensen worden van het woord alleen al nerveus, maar het kan ook anders zeggen ze bij GGN gerechtsdeurwaarders en incassospecialisten. Deze zomer opent het bedrijf een nieuw kantoor in Breda. “Het gaat erom hoe je iemand benaderd.”

Huisuitzettingen en inbeslagnames zijn termen waarmee een deurwaarder vaak wordt geassocieerd meent accountmanager Elisabeth Veldkamp. “Dat klopt niet. Wij zijn geen boemannen. Het kan heel hard zijn als iemand zijn huis wordt uitgezet, maar dat zijn extremen. Dat komt niet zoveel voor. Het komt misschien zo over door de media.”

De economische crisis is niet de reden dat GGN een nieuw vestiging in Breda wil. Die plannen waren al bekend voordat daar sprake van was. “We hebben het wel drukker gekregen. Dat komt ook doordat bedrijven veel strenger zijn naar hun debiteuren. Maar er gaat nog een effect komen. Zeker als mensen worden ontslagen. Het is een rimpeleffect, het zelfde effect wanneer je een steentje in water gooit”, aldus Veldkamp.

Het bedrijf richt zich niet alleen op het innen van geld, maar ook op het voorkomen van vervelende situaties. “Wij geven cursussen aan bedrijven hoe om te gaan met het debiteurenbeheer. Veel ondernemers vinden het lastig klanten te benaderen over achterstallige betalingen. Wij geven die ondernemers mee dat het op een vriendelijke manier kan, zonder je klant te verliezen”, zegt Veldkamp.

Het voorkomen achterstallige betalingen is niet altijd mogelijk. Volgens Veldkamp is het wel van belang dat de ondernemer zelf vooraf contact heeft gehad met zijn klant. “Als er een goed dossier is kunnen wij ons werk beter verrichten. Toch blijven er altijd mensen die te laat of helemaal niet betalen. Dat zal nooit verdwijnen.”

De economische crisis is niet de reden dat GGN een nieuw vestiging in Breda wil. Die plannen waren al bekend voordat daar sprake van was. “We hebben het wel drukker gekregen. Dat komt ook doordat bedrijven veel strenger zijn naar hun debiteuren. Maar er gaat nog een effect komen. Zeker als mensen worden ontslagen. Het is een rimpeleffect, het zelfde effect wanneer je een steentje in water gooit”, aldus Veldkamp.

Het bedrijf richt zich niet alleen op het innen van geld, maar ook op het voorkomen van vervelende situaties. “Wij geven cursussen aan bedrijven hoe om te gaan met het debiteurenbeheer. Veel ondernemers vinden het lastig klanten te benaderen over achterstallige betalingen. Wij geven die ondernemers mee dat het op een vriendelijke manier kan, zonder je klant te verliezen”, zegt Veldkamp.

Het voorkomen achterstallige betalingen is niet altijd mogelijk. Volgens Veldkamp is het wel van belang dat de ondernemer zelf vooraf contact heeft gehad met zijn klant. “Als er een goed dossier is kunnen wij ons werk beter verrichten. Toch blijven er altijd mensen die te laat of helemaal niet betalen. Dat zal nooit verdwijnen.”