'Regio Breda drijft op logistiek'

Nieuws

BREDA – De regio West-Brabant is door de logistieke branche uitgekozen tot logistieke regio van Nederland. Dat blijkt uit het samenstellen van de logistieke kaart van Nederland door het vakblad Logistiek.

Breda en de regio West-Brabant hebben zich daarmee definitief omgevormd van productie naar vervoersregio, zo geeft Cees Nuijten van Rewin aan, de regionale ontwikkelingsmaatschappij. “Dat proces is sluipenderwijs gegaan in de jaren 80, in de negentiger jaren heeft zich dat verder ontwikkeld.”
Met de eerste plaats als ‘logistieke hotspot’ als gevolg. Volgens Nuijten drijft de regio inmiddels op de vervoers- en logistieke branch. “Precieze cijfers daarover geven is lastig. Er zijn honderden, misschien wel duizenden bedrijfjes actief in deze branche, naast de grote spelers. Grofmazig geschat denk ik de branche een aandeel van 40 tot 45 procent heeft in de regionale economie.”
Volgens de Bredase burgemeester Peter van der Velden is die prestatie te danken aan de gehele regio, zo zegt hij als voorzitter van het programmacomité Pieken in de Delta Zuidwest Nederland. “De hele regio heeft dit zeer voortvarend aangepakt.”
Nuijten wijst op de kracht van West-Brabant: “De ligging tussen Antwerpen en Rotterdam. Die sterkte moet je uitbouwen. Dat wordt inmiddels ook door professionals erkend.” Nederland kent een aantal erkende vervoerscentra, zoals Tilburg, Venlo, Amsterdam, Rotterdam en Moerdijk. “Breda hoort inmiddels zeker in dat rijtje”, constateert Nuijten. Die geeft wel aan dat het Rijk werk moet maken van de A27, die weg kan een letterlijk knelpunt zijn voor verdere groei. “Daar moet echt iets aan gedaan worden. Daarvoor is ook een lobby actief, het staat ook hoog op het lijstje van de overheid. Maar dat staan meer zaken.”
De logistieke bedrijven in de regio Breda zijn geen overslagbedrijven, maar bedrijven die ook producten assembleren. In bedrijfstermen: ‘Value added logistics’. “Die werkgelegenheid die dat met zich meebrengt zorgt ook voor dat mensen meer in deze regio gaan wonen. Dat gaat het pendelen van werknemers weer tegen.”
De regio kan volgens de Rewin-woordvoerder ook nog een kwaliteitsimpuls verwachten als de hsl eindelijk gaat rijden. “Dat brengt de arbeidsmarkt weer dichter bij elkaar. Dat heeft zeker zijn voordelen.”