Huub Janssens: 'Geen autowereld zonder Opel'

Economie

BREDA - Terwijl General Motors, de fabrikant van Opel, dit jaar op het randje van faillissement balanceerde en Opel in Duitsland miljarden aan staatsteun ontving, startte Huub Janssens, directeur van autoschadeherstelbedrijf Perfekta, Opel Vriens door. De overname van Magna geeft hem veel vertrouwen.

Het was niet de makkelijkste tijd om een bedrijf te starten in een marktsegment dat de verkoopcijfers met 35 procent zag kelderen. Eigenaar Huub Janssens nam het risico: “Ik had de banken heel wat uit te leggen.”

36 jaar lang was Opel het beste verkochte merk in Nederland. Daar kwam in 2005 een einde toen concurrent Volkswagen het automerk van de eerste plaats verdrong. Maar juist omdat Opel zo’n dominante marktpositie heeft gehad, besloot Huub Janssens, die eerder autoschadebedrijf Perfecta doorstartte, om het sinds april failliete Opel Vriens nieuw leven in te blazen. “In heb mijn risico’s ingeschat en besloten toch deze trein in te stappen.”

Inmiddels is Opel bijna grotendeels overgenomen door de Canadese auto-onderdelenproducent Magna. Janssens ziet de overname door Magna (jaaromzet 26 miljard in 2007) wel zitten. “Met de komst van Magna gaat er een nieuwe wind waaien. Het geeft het merk een nieuwe impuls. Magna heeft aandacht voor de Europese markt.”

De ondernemer is nooit bang geweest dat Opel compleet failliet zou gaan. “Het had kunnen gebeuren, maar was de laatste optie. Kun je je een autowereld voorstellen zonder Opel? Ik niet, en zo denken anderen er ook over. Duitsland bijvoorbeeld. Opel heeft een staatssteun van meer 3,5 miljard toegezegd gekregen. Was het toch failliet gegaan, dan had iemand er vroeg of laat wel een doorstart mee gemaakt. Maar dan had Opel Vriens wel een probleem gehad, ja.”

Na de Tweede Wereldoorlog waren Opels niet aan te slepen. Het merk stond erom bekend degelijke gezinsauto’s te produceren. De markt was echter ook op zoek naar andere modellen. De Opel Insigna maakte was hierop Opels antwoord. Veel technisch vernuft in een snelle bolide. “Insigna is de beste Opel ooit gemaakt”, vindt ook Huub Janssens.

Ondanks zijn vertrouwen neemt Janssens nog wel een risico met de doorstart van Opel Vriens. “Er is toch wel wat gebeurd met Vriens door de jaren heen. Met name de laatste jaren ontstonden er wat verbeterpunten. Die willen wij weer gaan oppakken”, meent Janssens. “Vriens moet nog meer klantgericht en klantvriendelijk worden.”

Of Opel op het hoge marktaandeel van twintig procent terugkomt, betwijfelt de Vriensdirecteur. “Dat haalt Opel nog niet. Maar een aandeel van elf procent moet heel goed mogelijk zijn.”