Van Tilburg Bastianen zit goed in nieuwe jas

Nieuws

BREDA – Bij aanschaf van een nieuwe auto een tweede gratis. Zo luidt het strijdplan van sommigen autohandelaren tijdens de huidige financiële crisis. Stunten is het credo. De malaise in de autobranche lijkt aan autobedrijf Van Tilburg Bastianen voorbij te gaan. Ruim een maand zetelt de oer-Bredase onderneming in drie gloednieuwe panden. “We letten wel op de marktontwikkelingen, maar voor ons geen extreme acties.”

Door Serge Mouthaan

Wie langs de vestigingen rijdt van Van Tilburg Bastianen aan de Konijnenberg en de Heilaar-Noordweg in Breda, vraagt zich wellicht af waarom het bedrijf in deze roerige tijden investeert in nieuwe huisvesting. Zeker omdat de autobranche al langer kreunt en steunt dan de financiële crisis duurt. “We hebben twee nieuwe panden in Breda en een in Roosendaal. Het besluit van die nieuwbouw dateert al van drie jaar geleden. Het is een lang traject van de vereiste vergunningen aanvragen tot het daadwerkelijk bouwen. In die periode is de wereld sterk veranderd,” aldus algemeen directeur Marc Koenders.

In het kantoor van de directeur staan her en der wat verhuisdozen. Schilderijen en andere wandversieringen wachten op de spijkers die ontbreken in de muren. Koenders zit achter zijn bureau in de kale ruimte en legt uit waarom zijn bedrijf vooralsnog weinig van de dip in de automarkt merkt. “Natuurlijk zien wij wat er aan de hand is. De automobielmarkt is conjunctuurgevoelig. De consument bespaart al snel op een vervoersmiddel. Daarnaast gaat het met het bedrijfsleven ook minder. De handel gaat achteruit en daardoor automatisch het transport van goederen. In tijden van tegenspoed zijn mensen genegen voor het vertrouwde te gaan. Ze keizen voor betrouwbare en degelijke merken. Die mazzel hebben wij met Volkswagen, DAF en Audi.”

In 2009 bestaat Van Tilburg Bastianen 75 jaar. Volgens Koenders heeft het bedrijf dat in 1934 is opgericht in al die tijd genoeg ervaring opgedaan om de problemen van nu het hoofd te bieden. De rust bewaren is voor hem het belangrijkst. “We gaan al wat jaren mee in de autobranche en zijn een solide onderneming. We hebben in al die tijd verschillende ups en downs meegemaakt. Daar hebben we van geleerd en zijn we sterker uitgekomen. Als het nodig is liggen er verschillende noodscenario’s klaar. Ik vind het creatief wat een aantal handelaren probeert met de stunt een tweede auto gratis te leveren, maar daar doen wij niet aan mee.”