De bloemenzee voor Valerie, die de 26e verongelukte aan de Leursebaan. foto Wijnand Nijs
De bloemenzee voor Valerie, die de 26e verongelukte aan de Leursebaan. foto Wijnand Nijs

Wat moet er gebeuren met de Leursebaan?

Nieuws Dodelijk ongeval

PRINSENBEEK - Binnen een week twee dodelijke ongevallen op de Leursebaan, iets meer dan een halve kilometer uit elkaar. Dat roept vragen op, bij nabestaanden zo blijkt uit discussies op internet, en bij omwonenden.

Valerie en Rik, beiden nog geen twintig. Maandag en vrijdag kwamen ze om het leven op de Leursebaan. Wijzende vingers naar de gemeente, maar ook naar de bestuurders. “Er wordt soms vreselijk hard gereden, vooral ’s nachts”, weet bewoner Toon Roovers.

Roovers is stellig. “Sinds ze de rij bomen langs de weg hebben weggehaald is het een racebaan.” Een paar jaar geleden knapte de gemeente het wegdek op. Laagje asfalt erover heen, nieuwe belijning, verlichting bij het fietspad en langs de weg. Het bracht de bomen in de verdrukking, die vervolgens werden gekapt.

Nu staan de bomen een paar meter uit de rand van de weg. “En is het remmend effect weg”, weet ook Albert van Geffen, hoofd mobiliteit van de gemeente Breda. Van Geffen is zaterdagmiddag zelf ter plaatse om de situatie te bekijken. Over de oorzaak kan en wil hij niets zeggen. “Dat is speculeren. Laten we eerst het onderzoek van de politie maar afwachten.” Dat het aan de verdwenen bomen zou liggen, betwijfelt hij.

Voor Van Geffen is het duidelijk dat er aan de weg weinig mis is. “Het is duidelijk dat het een zestig kilometer weg is”, zo wijst hij op de belijning. De weg is breed genoeg, verlichting is prima.

Remmende maatregelen op een recht stuk, dat valt helemaal niet mee. “Als je plantenbakken plaatst op een recht stuk kan dat ook voor schrik zorgen als je geen obstakel verwacht. Bovendien blijkt uit onderzoek dat mensen dat juist even gas gaan geven om voor een tegenligger die plantenbak te passeren.”

“Verkeerslichten”, oppert bewoner Toon Roovers. “Toen die er van de week stonden, een stukje verderop na de Zanddreef, was het veel rustiger.” Want dat staat ook voor Cees Tak, eveneens wonend aan de Leursebaan, wel vast: het is drukker geworden aan de Leursebaan. “Vooral sinds de herinrichting van Princeville. De snelweg op en dan weer af om van Etten-Leur naar Breda te gaan is geen optie meer eigenlijk.”

Ook Tak denkt aan verkeerslichten. “Zodat het verkeer van de zijstraten voorrang heeft.” Dat zou verkeer moeten afremmen. Van Geffen weet het zo net nog niet. “Verkeerslichten moeten duidelijk nodig zijn, anders negeren mensen ze. Dan rijden ze gewoon door rood.”

Ongevallen Leursebaan weergeven op een grotere kaart