Afbeelding

Onzekere tijd blijft OV-Terminal parten spelen

Economie

BREDA – De gemeente is hard bezig het project ViaBreda op het juiste spoor te houden. Verantwoordelijk wethouder Wilbert Willems doet er alles aan om in ieder geval het gat van 13,5 miljoen te dichten. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot.

Dat meldde de wethouder tijdens een voortgangsrapportage over het project ViaBreda woensdagmiddag. “Er zijn dingen goed gegaan en er zijn dingen fout gegaan”, vertelt hij. “De tunnelbak onder het station ligt er in ieder geval. En hij lekt niet.” Als de aanbestedingen lukken, kan in 2010 begonnen worden met de bouw van de OV-Terminal.

Een aantal punten dat het project nog wel zou kunnen schaden, ligt deels bij de gemeente en deels bij de andere partijen, NS Poort en ProRail. De gemeente moet allereerst zorgen dat alle financiële seinen op groen staan. NS Poort heeft plannen om te bezuinigen op ontwikkeling van het vastgoed.

Hoewel er een voorwaarde vanuit de raad geldt dat het project niet aan kwaliteit mag inboeten, wil NS Poort toch bezuinigen. Een optie is volgens Willems dat de woningen bij de OV-Terminal dan duurder worden.

Ook Prorail kampt met het probleem in de zin van vertraging. Het project wordt nu al anderhalf jaar later opgeleverd dan eerst de bedoeling was. “Maar dat is een probleem dat Prorail helemaal zelf moet oplossen”, vindt de wethouder.

Op 10 december komen de partijen bij elkaar om definitieve oplossingen te vinden voor de gezamelijke problemen. Pas dan wordt duidelijk of het project op dezelfde koers kan doorgaan. “Maar vertraging kost geld. We hebben altijd tegen elkaar gezegd dat zo snel mogelijk realiseren de meeste voordelen oplevert”, voegt Willems daar aan toe.

De communicatie tussen de drie partijen gaat in ieder geval een stuk vriendelijker dan voorheen. De gemeente was eerder ontevreden over de lakse houding van NS Poort wat betreft ntwikkeling en exploitatie van de kantoorruimte boven de nieuwe OV-terminal. De gesprekken lopen volgens de wethouder weer normaal.

Ook staat het project op de lijst van de door de Tweede Kamer goedgekeurde Crisis- en Herstelwet. Die zorgt ervoor dat in het grote bouwprojecten versneld kunnen worden aangepakt.