Hotel Park Dane wil in alles top zijn

Economie

BREDA – 114 kamers en suites, twee restaurants, 1000 vierkante meter aan wellness-ruimte, twee tennisbanen, 140 ondergrondse parkeerplaatsen en een serviceniveau dat de gast in een ander hotel in Breda en verre omstreken niet krijgt. Daarin voorziet een nieuw te bouwen vijfsterrenhotel aan de rand van Breda, Hotel Park Dane. Kostenplaatje: 64 miljoen euro. Initiatiefnemer Jan Dane van DIM Vastgoed is zelfverzekerd. “Juist omdat dit project uniek is en het dus in de wijde omtrek geen concurrentie heeft, wordt het een succes.”

>> 165 banen door hotel Park Dane
>> Maximaal 900 investeerders Park Dane

Door Wijnand Nijs en Erik Eggens

In het kantoor van Dane aan de Sophiastraat rinkelt de telefoon dezer dagen frequent. “Mensen die informatie aanvragen, of die zeggen dat ze mee willen doen”, aldus Dane. “Een ondernemer uit Tilburg was zo blij dat er nu iets gaat komen waar hij zijn relaties kan onderbrengen, dat hij meteen meedoet. Ook gisteren kreeg ik een telefoontje van iemand. Of hij in augustus voor drie weken kon reserveren.”

Het geeft Dane het gevoel dat hij goed zit met zijn vijfsterrenlocatie. Op de plaats waar nu nog de broeders in het klooster zitten aan de Seminarieweg, moet vanaf september de bouw beginnen en binnen een jaar tijd het hotel vorm krijgen. Alleen de gemeentelijke villa blijft staan, dat is een monument. De naam van het hotel komt geenszins voort uit zelfverheerlijking, meent Jan Dane. “Ze verwijst naar het luxueuze Park Lane in London”, legt Dane uit. “Die uitstraling wilden we hebben. En omdat Dane op z’n Engels goed uit te spreken is, kozen we daarvoor. Dat was overigens ook de keuze van onze marketingadviseur.”

Jan Dane heeft voor de realisatie van het hotel de crème de la crème op allerlei horecagebieden om zich heen verzameld. Zo is Rik Felderhof media-adviseur, ambassadeur en aandeelhouder, verzorgt Piet Boon het interieurontwerp en wordt het keukengedeelte gedaan door culinair adviseur Robert Kranenborg, voormalig sterrenkok bij La Rive in het Amstel Hotel. “Hij heeft geadviseerd bij het opzetten van de keuken, zodat we daar geen fouten in maken. Anders kun je nooit op sterrenniveau maaltijden uitserveren.”

Voor de financiering van het hotel heeft Dane er voor gekozen dat gasten mede-eigenaar van het hotel kunnen worden. Eén aandeel kost 50-duizend euro. Dat participatie levert de deelnemer zes proces rendement op per jaar, 3000 euro, die hij weer kan uit geven aan hotelovernachtingen en andere diensten die het hotel aanbiedt. “Daarvoor krijgt de gast een creditcard. Als hij zijn rendement niet gebruikt, wordt het aan het einde van het jaar contant uitbetaald.”

De manier van rendement uitkeren past in de hele filosofie van Dane: “Omzetgedreven”, zoals de ondernemer het uitdrukt. Elke handeling van een gast, elk onderdeel van het hotel moet erop gericht zijn zoveel mogelijk mensen binnen te houden. “Daarom zijn er ook twee restaurants. Want een avond drie uur lang tafelen is prima, maar je moet gasten ook de kans bieden om binnen een uur te eten. Overigens wel gewoon op sterrenniveau. Als je dat niet biedt, gaan gasten op zoek naar alternatieven en dan mis je omzet.”

In die visie past ook het automatisch lidmaatschap van het welness-centrum, dat geldt voor de aandeelhouders. “En de businesssociëteit waar ze automatisch lid van worden. Daarvoor organiseren we wekelijks bijeenkomsten. Exclusiever kun je het niet hebben.”

De constructie van verschillende kleine aandeelhouders heeft Dane toegepast in Amerika, waar hij sinds het eind van de jaren zeventig op deze manier winkelcentra, kantoorpanden en woningen financiert met het geld van Nederlandse beleggers.

Bang dat de exploitatie gaat mislukken, is Dane dus niet. “Ik ben sowieso een anticyclisch belegger, dus juist nu moet je beleggen. Het is nu aanzienlijk goedkoper bouwen. Nee, dit wordt van wereldniveau.”

www.parkdane.nl