Jaaroverzicht 2009: Augustus

Nieuws

BREDA- De Mexicaanse griep speelt deze maand een grote rol. De gemeente maakt een draaiboek ter voorbereiding op een mogelijke grootschalige uitbraak van het virus. In West-Brabant zijn er achttien slachtoffers van de griep. Ander groot nieuws is de komst van een H&M voor mannen in Breda.

In augustus is ook het Breda Ballon Fiësta 2009. Het festijn trekt 40-duizend bezoekers. Alleen op vrijdag stijgen de ballonnen door het slechte weer niet op. Een ander groot evenement is de Harleydag. Meer dan 10-duizend motoren komen op deze zonnige dag langs.

Oud-speler van NAC, Alfred ‘Freddy’ Wieliszek, wordt deze maand gecremeerd. De dienst voor hem is zowel in het Pools als in het Nederlands. Wieliszek was onder andere ereburger en lid in de ridderorde van Oranje Nassau.

Bij de Oude Vest is een waardetransportauto van G4Securicor overvallen. Twee geldleveranciers zijn daarbij bedreigd.

In augustus is het pand waar voorheen snackbar de Febo zat, is gekraakt. Twintig krakers staan in alle vroegte bij het gebouw omdat het al anderhalf jaar leeg staat.

Het economische nieuws van deze maand gaat over het sluiten van restaurant Riviera aan de Nieuwe Haven. Eigenaar Perry Reinink meldt dat hij niet genoeg omzet meer maakt om in deze financieel moeilijke tijd het restaurant succesvol te houden. Een stimulans voor de economie is dat het hoofdkantoor van snackfabrikant Beckers Benelux in Breda komt. Nu zit het bedrijf met kantoren in Utrecht en het Belgische Leuven. Die afdelingen komen samen in Breda.

De binnenstad krijgt een nieuwe winkel erbij. De H&M voor mannen komt namelijk in Breda. In het pand in de Ginnenkenstraat waar eerst de Xenos zat, komt nu de Zweedse modeketen.

Niet alleen de H&M is nieuw, maar ook Game Mania is een nieuwkomer op winkelgebied in Breda. Twee van de drie huidige gamewinkels zien alleen de komst van een vierde niet zitten. GameOn en Gamestore E-Plaza vrezen klanten te verliezen aan de nieuwe winkel. Game Mania komt in het oude pand van de Free Record Shop in de Ridderstraat.

Bredanaar Michel Spekkers richt samen met Emilie Terpstra de vereniging ‘Eerlijk Berheer’ op. Spekkers kan de hardnekkige leegstand, de verpaupering van woningen en het stijgende aantal woningzoekenden in Breda niet meer aanzien en richt daarom een vereniging op die voorziet in (bijna) kosteloos wonen.

De gemeente maakt een draaiboek ter voorbereiding op een mogelijke grootschalige uitbraak van het Mexicaanse griepvirus. In heel West-Brabant zijn achttien mensen besmet met het virus.

Het hoogtepunt in de sport in augustus is de Europese titel die de Nederlandse hockeydames binnensleepten. Bondscoach Herman Kruis uit Bavel is erg trots op zijn dames.