Nieuwe veiligheidseisen spoor geen obstakel Via Breda

Nieuws

BREDA – De nieuwe veiligheidseisen die gelden voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor vormen volgens de gemeente geen obstakel voor project Via Breda.

Het stadsbestuur maakte eind vorig jaar bekend dat de Triple O Campus door de ligging nabij het spoor bijna met de helft kleiner wordt. De vraag rees of de ontwikkelingen rond Via Breda ook onder druk zouden komen, maar de gemeente meent dat daar geen sprake van is.

De voornaamste reden voor het uitkleden van het Campus project is de verscherpte regelgeving en de stijgende kosten om daaraan te voldoen.

De oorzaak van de problemen die de Triple O Campus ondervindt staat los van de aanpak van Via Breda laat de gemeente weten. De plannen van de Campus berusten op een veel ouder bestemmingsplan, gemaakt in een periode waarin de veiligheidsnormen verschillen van de nieuwe eisen.

De nieuwe veiligheidseisen worden nog in nieuwe wetten vastgelegd, maar waren al in 2006 bekend. Hiermee is bij de planontwikkeling van Via Breda al rekening gehouden en zijn daardoor voor de gemeente en voor projectontwikkelaars geen verrassing zegt een woordvoerder. “Toen hebben we afspraken met het Rijk gemaakt over welke normen moeten gelden.”

Volgens de gemeente zijn er daarnaast afspraken gemaakt met de toenmalige ministers van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs en Sybilla Dekker van VROM over risicobeperking van het vervoer van gevaarlijke stoffen. Op de Brabantroute wordt de snelheid van de treinen aangepast en wordt ervoor gezorgd dat er ‘slim samengestelde’ treinen’ rijden.

“Daarbij wordt rekening gehouden met de lading van de trein. Bijvoorbeeld dat één goederentrein niet meer is samengesteld uit wagons waarvan de inhoud kan reageren met de inhoud van een andere wagons uit die trein”, aldus de woordvoerder.

Die toezeggingen zijn er, laat het stadsbestuur weten. Zij is zelf verantwoordelijk voor het toetsen van bouwplannen van projectontwikkelaars aan bijvoorbeeld de uiteenlopende veiligheideisen.

“Daarbij wordt scherp gelet op risicobeperkende factoren, zoals voldoende vluchtwegen, niet te veel aanwezige mensen per hectare, beschikbaarheid van voldoende bluswater en hogere brandwerendheid van de gevels aan de spoorzijde”, meldt de gemeente